آفتاب

سنتز الکترولیت بهینه برای باتری‌های جامد در پژوهشگاه مواد و انرژی

سنتز الکترولیت بهینه برای باتری‌های جامد در پژوهشگاه مواد و انرژی

سنتز الکترولیت جامد برپایه ترکیب ناسیکن به منظور کاربرد در باتری‌های جامد در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام گرفت.

سنتز الکترولیت جامد برپایه ترکیب ناسیکن به منظور کاربرد در باتری‌های جامد در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام گرفت.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر زهرا خاکپور، عضو هیات علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری طرح گفت: استفاده کارآمد و افزایش زمینه تجاری‌سازی انرژی‌های جایگزین (انرژی باد، خورشید و زمین گرمایی) نیازمند افزایش بهره‌وری در زمینه ذخیره سازی انرژی و تبدیل انرژی بوده که اهمیت بیشتر گزینه باتری‌های قابل شارژ را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر از الکترولیت‌های پلیمری در کاربردهای تجاری استفاده می‌شود؛ اما نشت الکترولیت آلی، انجماد در دماهای کمتر محیط های کاربردی و سوختن در دماهای بالاتر از عمده مشکلات و محدودیت‌های این نوع الکترولیت‌ها است.

خاکپور ادامه داد: از طرفی مواد سرامیکی به دلیل قابلیت کارکرد در دماهای بالاتر، امکان افزایش ذخیره سازی با استفاده از مواد پیشرفته و جدید و همین طور امکان حمل ونقل راحت‌تر گزینه خوبی در این زمینه به حساب می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: در این بین باتری‌های سدیمی به دلیل هزینه کمتر آن که از فراوانی و گستردگی توزیع سدیم در طبیعت ناشی می‌شود، جذابیت زیادی را در نسل جدید باتری‌ها دارند.

این پژوهشگر درخصوص پژوهش حاضر اظهار کرد: در این پژوهش در مرحله اول ماده ناسیکن با ترکیب شیمیایی Na3Zr2 Si2PO12 و با جانشینی عناصر کمیاب سریم، گادلنیم و ایتربیم با واکنش حالت جامد مواد اولیه سنتز شد. برای بررسی خواص الکتریکی نمونه‌های آزمایشی ساخته شدند و بررسی‌های الکتریکی صورت گرفت.

وی گفت: نتایج بدست آمده نشان داد که افزودن سریم و گادلنیم در ترکیب باعث بهبود خواص الکتریکی این الکترولیت‌ها می‌شود. امید است در مراحل بعدی این پروژه تحقیقاتی با تهیه الکترودها و اجزای دیگر باتری خواص باتری اندازه‌گیری شود و مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N1007178

وبگردی