آفتاب
گاردین گزارش داد

دعوت از ایران در راه‌ حل سوریه نشان‌دهنده تغییر رویکرد واشنگتن و متحدانش است

دعوت از ایران در راه‌ حل سوریه نشان‌دهنده تغییر رویکرد واشنگتن و متحدانش است

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: دعوت از ایران برای حضور در گفت‌وگوها درباره بحران سوریه به معنی تغییر قابل توجه رویکرد آمریکا و متحدان عربش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه گاردین، حضور ایران در گفت‌وگوهای سوریه همچنین سبب خشنودی بشار اسد رئیس جمهور این کشور خواهد شد. دعوت از ایران برای حضور در مذاکرات بر سر آینده سوریه به‌علاوه عملیات نظامی روسیه در این کشور را می توان نشانه دیگری از این موضوع دانست که تحولات در مسیر خود در جریان است.

با فرض این‌که تهران این دعوت را بپذیرد که به نظر می‌آید دلیلی هم برای رد آن وجود ندارد، می‌توان گفت که ایران نقشی رسمی در کمک به تصمیم گیری در ارتباط با سرنوشت سوریه برای نخستین بار طی بیش از چهار سال ایفا خواهد کرد. همچنین منطقی به نظر می‌رسد که ایران به عنوان ثابت قدم‌ترین هم پیمان بشار اسد رییس جمهور سوریه در منطقه خاورمیانه به صورت قابل توجهی خواستار باقی ماندن او بر سر قدرت در این کشور باشد.

به‌طور قطع موضع ایران تاکنون این گونه بوده است. ایران بر خلاف کشورهایی که از گروه‌های شورشی ضد بشار اسد حمایت می کنند، رویکرد راهبردی تزلزل ناپذیری در قبال این بحران اتخاذ و به صورت مداوم از دمشق حمایت کرده است. ایران به دنبال منافع خود نیز بوده است.

گاردین در ادامه نوشت: نقش نظامی ایران در سوریه در سایه اما در عین حال حیاتی بوده است. ایران اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان مشاور در سوریه مستقر کرده و در هفته های اخیر نقش خود را در سوریه افزایش داده است.

ایران همواره به‌طور رسمی موضع خود را این‌گونه اعلام کرده است که از یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه حمایت می‌کند اما بر خلاف روسیه، ایران هرگز با این ایده موافقت نکرده است که این بحران می‌تواند با انتقال سیاسی به رهبری سوریه که مطمئنا شامل بشار اسد نمی‌شود، پایان یابد. این ایده مبهم و پیچیده در قلب بیانیه کنفرانس ژنو در ژوئن سال 2012 قرار دارد، بیانیه‌ای که اساس تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه حلی برای برون رفت از این بن بست محسوب می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران هفته گذشته در گفت‌وگو با گاردین تاکید کرد که در هر روند سیاسی نقشی که بشار اسد ایفا می‌کند مهم خواهد بود.

وی همچنین گفت: ما برای بر سر قدرت باقی ماندن بشار اسد برای همیشه تلاش نمی‌کنیم اما به نقش او در مبارزه با تروریسم و اتحاد ملی کشور سوریه کاملا واقف هستیم. مردم سوریه تصمیم نهایی را در این باره خواهند گرفت و هر تصمیمی که آنها اتخاذ کنند ما نیز آن را تأیید می کنیم.

به نوشته روزنامه گاردین، دعوت از تهران برای حضور در مذاکرات سوریه موجب نگرانی عربستان و دیگر کشورهایی خواهد شد که درباره قدرت فزاینده ایران در منطقه نگران هستند و به علاوه درباره نقش ایران در کشورهای منطقه شامل، عراق، یمن، لبنان، بحرین و سوریه اغراق می‌کنند. ریاض پیش از این قاطعانه جلوی تلاش‌های قبلی سازمان ملل را برای حضور ایران در مذاکرات سوریه گرفت. این حقیقت که ملک سلمان پادشاه عربستان ظاهرا با این موضوع مخالفت نکرده است منعکس کننده عزم آمریکا، ضعف عربستان و ناامیدی جامعه بین‌الملل درباره اوضاع سوریه است.

ریاض، هم پیمانانش در خلیج(فارس) و رژیم صهیونیستی همواره در این باره ابراز نگرانی کرده‌اند که توافق هسته‌ای مهم ماه ژوئیه با ایران که منجر به لغو تحریم‌های ایران در ازاء محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود، به ایران اجازه خواهد داد آزادانه فعالیت‌های خود را در هر مکانی گسترش دهد. همچنین نقش احتمالی ایران در تصمیم گیری درباره آینده سوریه هشداری برای کشورهای عربی و صهیونیست‌ها خواهد بود.

گروه های مخالف سوری نیز با شنیدن خبر حضور ایران در گفت‌وگوهای سوریه خشمگین خواهند شد.

ایران در ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده است، استحقاق حضور در نشست‌های بیشتری را دارد و خواهان ایفای نقش خود در حل و فصل بحران‌های متعدد در کشورهای همسایه خود شامل مبارزه با تروریسم است. در حال حاضر به نظر می‌رسد ایران به صورت قابل توجهی می‌تواند در منطقه ایفای نقش کند.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند که حضور این کشور در سوریه تنها به صورت مستشاری است و نظامیان ایرانی در حال آموزش و مشاوره به نیروهای سوری برای مقابله با گروه‌های تروریستی هستند.

انتهای پیام

کد N1007147

وبگردی