آفتاب

خشم رسانه‌ها و مردم چین از اقدام ناو آمریکایی در دریای چین جنوبی

خشم رسانه‌ها و مردم چین از اقدام ناو آمریکایی در دریای چین جنوبی

رسانه‌های چین یک روز بعد از آنکه واشنگتن یک کشتی جنگی نیروی دریایی خود را به منظور گشت‌زنی به نزدیکی مناطق مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی فرستاد، این اقدام را محکوم کردند و کاربران اینترنتی این کشور نیز در واکنش به این اتفاق انتقادات شدیدی را علیه این اقدام آمریکا و واکنش دولت کشورشان مطرح کرده و خواهان یک واکنش بسیار قدرتمند‌تر شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز سه شنبه یک ناوشکن نیروی دریایی خود به نام یو اس اس لاسن را به 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی ساخته شده توسط چین در دریای چین جنوبی فرستاد.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی اواخر روز سه شنبه گفت: نیروی دریایی آمریکا کشتی‌های جنگی بیشتری را به این منطقه خواهد فرستاد.

وی اظهار کرد: ما این کار را دوباره انجام خواهیم داد. ما در آب‌های بین‌المللی در زمان و مکانی که خودمان انتخاب می‌کنیم دریانوردی می‌کنیم.

دولت پیش از عملیات روز سه شنبه چندین بار هشدار داده بود علیه هر کشوری که تمامیت ارضی آن را نقض کند واکنش قاطع نشان خواهد داد.

با این حال هنگامی که کشتی‌ آمریکایی اقدام به گشت زنی در نزدیکی مناطق مورد ادعای این کشور کرد پکن تنها به ردیابی این کشتی پرداخته و به آن هشدار داد که از منطقه خارج شود و هیچ مداخله فیزیکی انجام نداد.

پکن همچنین با توسل به یک فرمول تکراری سفیر آمریکا را به منظور اعتراض احضار کرد و ضمن محکوم کردن اقدامات واشنگتن به شکلی مبهم تهدید کرد که پاسخ قاطع خواهد داد.

در همین حال رسانه‌های چین در واکنش به این اتفاق در تفسیرهایی که نوشتند عمدتا از دولت کشورشان خواستند تا در مواجهه با تحریک‌های آمریکا خونسردی خود را حفظ کند حتی روزنامه ملی‌گرای گلوبال تایمز نیز خواهان خویشتنداری شده و تاکید کرد: چین باید در مواجهه با گستاخی واشنگتن برتری اخلاقی نشان دهد.

این روزنامه در سرمقاله امروز خود نوشت: به وضوح پنتاگون قصد تحریک چین را دارد. اگر ما احساس خشم کرده و کلمات خشمگیانه بیان کنیم این کار تنها موجب خواهد شد که آمریکا به هدفش در تحریک ما دست پیدا کند.

با این حال کاربران اینترنتی چین خواهان پاسخ قدرتمندتر مقام‌های کشورشان شدند. آنها تاکید کردند که "ما یک ابرقدرت جهانی هستیم و بزرگترین ارتش جهان را در اختیار داریم." یکی از این کاربران در پایگاه اجتماعی "سینا ویبو" نوشت: آمریکایی‌ها به مجاورت کشور ما آمدند، محکوم کردن دوباره آنها بی‌فایده است."

انتهای پیام

کد N1006997

وبگردی