آفتاب

سازمان ملل: 5/ 13 میلیون سوری نیازمند کمک و حفاظت هستند

سازمان ملل: 5/ 13 میلیون سوری نیازمند کمک و حفاظت هستند

سازمان ملل اعلام کرد، تشدید درگیری‌ها در سوریه باعث شده تا 5 / 13 میلیون تن از جمله شش میلیون کودک به کمک و حفاظت نیاز داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استفان اوبراین، معاون مدیرکل امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل به شورای امنیت گفت: این آمار بیانگر افزایش 2 / 1 میلیون تن تنها در 10 ماه گذشته است و با فرا رسیدن زمستان وضعیت برای بسیاری از خانواده‌ها احتمالا بدتر و وخیم‌تر می‌شود.

وی افزود: این یکی از بزرگترین بحران‌های بی‌خانمان و آوارگی دوران معاصر است. درگیری و خشونت بیش از نیمی از مردم سوریه را وادار کرده تا طی این چهار سال خانه‌های خود را رها کنند. در حال حاضر حدود 5 / 6 میلیون آواره در داخل سوریه وجود دارند که بیش از 2 / 1 میلیون تن از آن‌ها در سال جاری میلادی آواره شده‌اند و بیش از 120 هزار تن از آنها از اوایل اکتبر سال جاری میلادی در نتیجه حملات هوایی و زمینی از خانه‌های خود در شمال سوریه فرار کرده‌اند. حملات هوایی روسیه در حمایت از دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز نیروهای دولت را قادر ساخته تا حملات جدیدی را در شمال کشور به راه اندازند.

اوبراین ادامه داد: 2 / 4 میلیون سوری از سوریه فرار کرده‌اند و بسیاری از آنها برای رسیدن به اروپا سفرهای خطرناکی را به جان خریده‌اند. بیش از 50 درصد از 680 هزار تنی که در سال 2015 میلادی از طریق مدیترانه وارد اروپا شده‌اند، سوری هستند. آن‌ها حق دارند بدون هیچ گونه تبعیضی درخواست پناهندگی دهند.

وی از بی‌توجهی طرفهای درگیر به یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت سال 2014 میلادی انتقاد کرده و از تمامی طرفها خواست از غیرنظامیان حفاظت کرده و به تمامی امدادگران امکان دسترسی آزادانه دهند.

اوبراین گفت: در حلب نیروهای دولت دمشق و مخالفان سوری به بمباران مسکونی ادامه می‌دهند. در 23 اکتبر سال جاری میلادی اصلی‌ترین راه دسترسی از حماة غرب حلب به خاطر حمله تروریست‌های داعش مسدود شد. حمله به بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت و پزشکان نیز همچنان بی‌رحمانه ادامه دارد. در پی حملات اخیر در حماة، ادلب و حلب پنج بیمارستان تخریب و منجر به تلفات و تعطیل شدن آن‌ها شده است.

وی افزود: سازمان ملل علی رغم نهایت تلاش‌هایی که انجام داده تنها توانسته به تعداد اندکی از 5 / 4 میلیون سوری که در مناطق دور از دسترس زندگی می‌کنند دسترسی پیدا کند.

در همین حال جاناتان کمپبل، هماهنگ کننده کمک‌های فوری "برنامه‌ جهانی غذا" برای آوارگان سوری در اردن گفت: ما در سپتامبر سال جاری میلادی به دلیل عدم بودجه کمک به صدها هزار آواره سوری در اردن را متوقف کردیم. اما خبر خوب این است که در حال حاضر قادریم این کمک را از سر گرفته و کاری را که انجام می‌دادیم ارتقاء‌ بخشیم. ما در ماه جاری میلادی تغذیه 212 هزار تن را فراهم کردیم. برنامه جهانی غذا نیازهای 85 درصدی از مردمی را که به عنوان آواره در اردن ثبت نام کرده‌اند، پوشش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N1006951

وبگردی