آفتاب

این سنگ بزرگ، جاذبه طبیعی سرفاریاب بود که دیگر وجود ندارد/ نمونه‌اش در مانتانای آمریکاست

این سنگ بزرگ، جاذبه طبیعی سرفاریاب بود که دیگر وجود ندارد/ نمونه‌اش در مانتانای آمریکاست

روزنامه شرق نوشت: اثر طبیعی و مثال‌زدنی «بردچهره» یا «سنگ‌چهره» در منطقه سرفاریاب استان کهگیلویه‌وبویراحمد که حاصل هنرنمایی طبیعت بود و ‌میلیون‌ها سال عمر داشت، روز گذشته توسط عده‌ای تخریب شد.

این سنگ که بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ٨٠٠ متر واقع شده بود، با ارتفاع دو متر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم‌متر قرار گرفته و محل اتصال این دو سنگ کمتر از ٣٠ سانتی‌متر بود.

تصویر این سنگ که درست لبه پرتگاهی واقع شده بود، از همه مناطق اطراف دیده می‌شد و یکی از جذابیت‌های گردشگری منطقه سرفاریاب کهگیلویه‌وبویراحمد بود.

غلامحسین آتش‌سودا، بخشدار سرفاریاب، دراین باره گفت: «چهار نفر از گردشگران که قصد عکاسی از این سنگ زیبا و طبیعی را داشتند با قرارگرفتن روی این سنگ باعث تخریب آن شدند. هنگام بالارفتن یکی از گردشگران سنگ سقوط و منجر به شکستن پای این گردشگر نیز می‌شود».

آتش‌سودا در ادامه افزود: با همکاری میراث فرهنگی علت سقوط سنگ بررسی و در صورت سهل‌انگاری گردشگرانی که عامل این تخریب بودند، مجازات خواهند شد. چراکه سنگ‌چهره اثری طبیعی و منحصربه‌فرد با سهل‌انگاری این گردشگران تخریب شد.

سنگ‌چهره در فاصله صد متری از روستای مه‌گردی از توابع بخش سرفاریاب و بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ٨٠٠ متر قرار دارد. سنگ‌چهره به دلیل قرارگرفتن در لبه پرتگاه بلند از بیشتر مناطق سرفاریاب قابل‌مشاهده بود و همیشه گردشگران زیادی برای دیدن این صحنه جذاب طبیعی و گرفتن عکس در کنار آن به این منطقه می‌آمدند. اما حالا با تخریب این اثر و سقوط این سنگ بزرگ این جذابیت تاریخی طبیعی از بین رفته است.

هادی یکی از اهالی منطقه سرفاریاب، در رابطه با همین موضوع می‌گوید: «اهالی روستاهای اطراف و نزدیک به این اثر طبیعی از سقوط این سنگ بسیار ناراحت هستند، چون سنگ‌چهره مشهورترین جذابیت محل زندگی آنها بود و مردم محلی همیشه میهمانان و مسافرانی که به آنجا می‌آمدند را برای دیدن این سنگ می‌بردند. اما حالا این اثر ازبین‌رفته است و آنها احساس می‌کنند یکی از دارایی‌های مهمشان را از دست داده‌اند».

در همین‌ حال، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چرام با ابراز تأسف از تخریب اثر طبیعی تاریخی «سنگ‌چهره»، از دستگیری متخلفان و پیگیری ویژه این موضوع خبر داد. قاسم قائدی به یک سایت محلی گفته است: این نمای طبیعی تاریخی روز گذشته توسط چند نفر از اهالی بخش سرفاریاب و با ضربه‌های پتک و کلنگ به سنگ زیرین تخریب شد. با توجه به شواهد موجود و وجود پتک و کلنگ و همچنین ضربه‌هایی که به سنگ زیرین این نمای طبیعی در چنین منطقه صعب‌العبوری وارد شده، شائبه پیداکردن اشیا و آثار تاریخی توسط سودجویان محسوس است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان چرام با بیان اینکه نمای طبیعی تاریخی «سنگ‌چهره» به‌کلی نابود شده، گفت: هنگام سقوط این نمای طبیعی تاریخی پای یکی از سودجویان زیر سنگ‌ گیر کرده و به‌کلی خرد شد که پس از این واقعه صورت‌جلسه توسط پاسگاه انتظامی بخش سرفاریاب تنظیم و متهمان به دستگاه قضا معرفی شدند.

قائدی از پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی درباره تخریب این نمای طبیعی-تاریخی خبر داد و افزود: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده دادگاه ویژه این حادثه در روزهای آینده تشکیل خواهد شد. نمونه این اثر در ایالت مانتانای آمریکا نیز وجود دارد، اداره میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی نمای طبیعی تاریخی «سنگ‌چهره» بود و برخی کارهای اولیه نیز صورت گرفته بود که متأسفانه روز گذشته این اثر منحصربه‌فرد به‌کلی نابود شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی چرام عمر این نمای طبیعی تاریخی را‌ میلیون‌ها سال اعلام کرد و گفت: این نمای طبیعی-تاریخی حاصل چین‌خوردگی زاگرس میانی بوده و طی‌ میلیون‌ها سال مقابل انواع حوادث تاریخی از جمله زلزله، توفان و رعد و برق استقامت کرده و روز گذشته در کمتر از چند ساعت توسط چند نفر به‌کلی نابود شده است. این نمای طبیعی تاریخی عمدی یا غیرعمدی نابود شده و اداره میراث فرهنگی به‌شدت پیگیر این موضوع از طرف دستگاه‌های قضائی است.

۴۷۴۷

کد N1006680

وبگردی