آفتاب

قطعنامه لغو تحریم آمریکا علیه کوبا در مجمع عمومی تصویب شد

قطعنامه لغو تحریم آمریکا علیه کوبا در مجمع عمومی تصویب شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آراء خواستار پایان تحریم آمریکا علیه کوبا شد. این قطعنامه سه ماه پس از احیای روابط دیپلماتیک ایالات متحده با هاوانا تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ آمریکا و اسرائیل علیه این قطعنامه غیرالزام‌آور رای دادند اما 191 کشور دیگر از مجموع 193 عضو از این اقدام حمایت کردند. نتیجه مذکور یک پیروزی برای کوبا محسوب می‌شود که به دنبال اقدام فوری برای رفع تحریم آمریکاست که از 1960 و در اوج جنگ سرد تحمیل شد.

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا گفت: لغو تحریم‌ها از اصلی ترین عوامل برای معنا بخشیدن به تلاشهای ماه‌های گذشته برای احیای روابط میان آمریکا و کوبا است.

اما ران گودارد، دیپلمات آمریکایی هشدار داد که "کوبا دچار سوء تفاهم شده اگر فکر کند که این رای‌گیری می‌تواند آمریکا را تحت فشار قرار دهد." این بیست و چهارمین بار است که قطعنامه سالانه‌ای از سوی کوبا ارائه و در مجمع عمومی تصویب می‌شود اما این اقدام نشان دهنده بیشترین میزان حمایت از این کشور در سازمان ملل است. سال گذشته آمریکا و اسرائیل به این قطعنامه رای منفی و سه کشور از جمله جزایر مارشال، میکرونزیا و پالائو رای ممتنع دادند.

مجمع عمومی از سال 1992 هر ساله در این رابطه رای‌گیری می‌گیرد و نتایج آن از منزوی شدن هر چه بیشتر سیاست آمریکا در قبال کوبا حکایت دارد. تصمیم نهایی برای لغو تحریم‌ها با کنگره تحت تسلط جمهوری‌خواهان آمریکاست که آنها نیز با چنین اقدامی مخالفند. کوبا معتقد است که در جریان این تحریم بیش از 830 میلیارد دلار زیان دیده است.

انتهای پیام

کد N1006663

وبگردی