آفتاب
جنتی در افتتاحیه نمایشگاه فرهنگی الجزایر:

انقلاب ایران و الجزایر اشتراکات فراوانی دارند/هنر زبان مشترک بشر

انقلاب ایران و الجزایر اشتراکات فراوانی دارند/هنر زبان مشترک بشر

علی جنتی با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب مردم الجزایر گفت: اینکه در سالگرد گرامیداشت انقلاب مردم این کشور برنامه ای فرهنگی برگزار می شود بیانگر استواری انقلاب الجزایر بر پایه های فرهنگ و معنویت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایشگاه هفته فرهنگی الجزایر عصر روز سه شنبه در تهران برگزار شد. در مراسم بازگشایی این نمایشگاه، عبدالمنعم احریز سفیر الجزایر در تهران، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران، معاونین شهرداری تهران، مسئولان وزارت خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، فعالان اقتصادی و مدیران شرکت های گردشگری و بازرگانان و خبرنگاران برگزار شد.

عبدالمنعم احریز در سخنانی اعلام کرد: اجازه دهید از این فرصت استفاده کنم و برای حاجیان شهیدی که در سرزمین مقدس منا در نخستین روز عید قربان جان خود را از دست دادند از خداوند طلب آمرزش و مغرفت کنم.

وی افزود: همچنین لازم می دانم به خاطر دستاورد شگفت انگیزی که دیپلماسی هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافق هسته ای به دست آورد و توانست فشارها و تحریم های چند ساله را پایان دهد و در عین حال حقوق حقه جمهوری اسلامی ایران که در پادمان عدم اشاعه به آنها اشاره شده را ثبت کند صمیمانه به ملت ایران تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

علی جنتی نیز با ایراد سخنانی اظهار داشت: با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب مردم الجزایر گفت: اینکه در سالگرد گرامیداشت انقلاب مردم این کشور برنامه ای فرهنگی برگزار می شود بیانگر استواری انقلاب الجزایر بر پایه های فرهنگ و معنویت است.

وی با اشاره به اینکه هنر زبان مشترک بشر است و در زمان و مکان محصور نمی ماند افزود: هنر به عنوان یکی از بارزترین جلوه های فرهنگ هر ملتی بهترین و موثرترین وسیله برای معرفی و انتقال پیام انقلاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هنر متعالی از عمق و معنی برخوردار خواهد بود و آثار فاخری می آفریند که مایه افتخار و مباهات بشر است. ما ارتقاء هنر به چنین منزلتی را در ایران پس از انقلاب اسلامی تجربه کردیم و شک نداریم که ملت بزرگ الجزایر نیز چنین تجربه ای را در کارنامه پس از انقلاب خود دارد.

جنتی با بیان اینکه اغراق نمی کنم اگر بگویم ملت ایران در مقدمه ملت هایی بود که ضمن همدردی با ملت الجزایر با دقت تحولات این کشور را پی گیری می کرد اظهار داشت: ایران از پیروزی انقلاب الجزایر و به ثمر نشستن مجاهدت های این ملت فداکار شادمان شد و از آن نیرو گرفت.

وزیر ارشاد انقلاب الجزایر را بزرگترین نهضت مردم شمال آفریقا در میانه قرن گذشته میلادی عنوان کرد و گفت: انقلاب الجزایر جنبشی ضد استعماری، استقلال طلب و آزادیبخش بود که ارکان آن متکی بر نیروی بی زوال ملت خود بود و از این جهت اشتراکات زیادی با انقلاب اسلامی ایران دارد.

جنتی تاکید کرد: همین اشتراکات پایه و اساس روابط نزدیک و دوستانه دو ملت و دو دولت را بنیان نهاده است. وی با اشاره به مشترکات منطقه ای و بین المللی ایران و الجزایر اظهار داشت: در قضایای متعددی طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ملت الجزایر حامی ایران بوده که از جمله آن می توان به پرونده هسته ای ایران اشاره کرد که کشور الجزایر موضع ایران در برخورداری از استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای را تایید می کرد.

روابط فرهنگی ایران و الجزایراز دیگر موضوعاتی بود که وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در توضیح آن گفت: مراودات فرهنگی میان دو کشور پویا و رو به رشد است و سندهای متعدد فرهنگی، علمی و آموزشی میان دستگاه های همکار دو طرف امضا شده است.

جنتی خاطرنشان کرد: فعالیت های متقابل فرهنگی و هنری ایران و الجزایر پیوسته در جریان است و کمی پیش از این هفته فرهنگی ایران مشتمل بر برنامه های متعدد و متنوع هنری در شهر قسنطینه الجزایر پایتخت فرهنگی جهان عرب در سال جاری با موفقیت و استقبال خوب مخاطب الجزایری برگزار شد.

نمایشگاه فرهنگی الجزایر از پنجم تا هشتم آبان ماه جاری (۲۷ تا ۳۰ اکتبر) در محل برج میلاد تهران برگزار می شود. اول نوامبر ۲۰۱۵، شصت و یکمین سالروز پیروزی مردم الجزایر در مبارزات استقلال طلبانه علیه استعمار فرانسه به شمار می رود که در مراسم برج میلاد، صنایع دستی، تابلوهای نقاشی، انواع غذاهای الجزایری و فیلم های مستند گردشگری در معرض دید بازدید کنندگان گذاشته می شود.

همچنین فیلم «نبرد الجزایر» به کارگردانی جیلو پونته کوروو در طی این سه روز در دو سانس ۱۷ تا ۱۹ و ۱۹:۱۵ تا ۲۱:۱۵ در سالن نمایش گالری غربی گذرگاه برج میلاد تهران به نمایش در خواهد آمد.

همچنین در این هفته فرهنگی نمایشگاهی از دستاوردهای هنری و فرهنگی و سنتی الجزایر قرار است در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد. این در حالی است که هفته فرهنگی ایران در الجزایر تحت عنوان قسنطینه - پایتخت فرهنگی کشورهای عرب ۹ تا ۱۵ اکتبر امسال در الجزایر برگزار شد.

کد N1006444

وبگردی