آفتاب
در اقدامی برای احیای روابط؛

چین: ژاپن گذشته ننگین را کنار بگذارد

چین: ژاپن گذشته ننگین را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) پیش از برگزاری نشست سه‌ جانبه با ژاپن و کره‌جنوبی تاکید کرد: اگر توکیو روابط سالم و باثباتی با پکن و سئول می‌خواهد باید گذشته شرم‌آور و ننگین را کنار گذاشته و روند کاملاً جدیدی را پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وانگایی، وزیر امور خارجه چین در یک نشست آکادمیک که حول محور روابط میان پکن، توکیو و سئول برگزار شده بود، گفت: برخورد صحیح با گذشته پیش‌شرطی برای پیشرفت است. اگر مساله تاریخ به طور مناسب حل شود، آن وقت روابط میان این سه کشور می‌تواند پیشرفت کند. اما اگر مساله تاریخ به طور مناسب حل نشود، آن وقت این سه کشور قطعاً دور باطل خواهند زد.

وی افزود: ما امیدواریم ژاپن صادقانه و واقعی به تمام اشتباهات گذشته خود بیندیشد، گذشته ننگین و شرم‌آور را کنار بگذارد، رویکرد کاملاً جدید اتخاذ کند و دست مردم چین و کره‌جنوبی را بگیرد و در راستای روابطی سالم، باثبات و پایدار قدم بردارد.

این نشست در سئول نخستین دیدار میان رهبران این سه کشور در سه سال اخیر است و از طرف چین لی کچیانگ، نخست‌وزیر این کشور در این نشست حاضر خواهد شد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از نوامبر سال 2014 میلادی دو بار با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار کرده اما هرگز با پارک گئون های، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که از دسامبر سال 2012 میلادی زمام امور کشور را به عهده گرفته، نشست دو جانبه نداشته است.

چین، کره‌جنوبی و ژاپن تلاش کرده‌اند تا روابط خدشه‌دار شده خود در پی تاریخ غم‌انگیزشان را بهبود بخشند در نتیجه وزرای امور خارجه در مارس سال جاری میلادی دیدار کرده و تلاش کردند تا نشست منظمی را که برای مذاکره درخصوص همکاری‌ها برگزار می‌شد، احیا کنند.

انتهای پیام

کد N1006247

وبگردی