آفتاب
جلالی در دیدار با نماینده پارلمان موزامبیک تاکید کرد،

توسعه همکاری‌ با کشورهای آفریقایی، از محورهای اصلی سیاست‌خارجی ایران است

توسعه همکاری‌ با کشورهای آفریقایی، از محورهای اصلی سیاست‌خارجی ایران است

محمد یاسین نماینده مجلس موزامبیک که به دعوت دبیرخانه اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی (PUIC) به تهران سفر کرده است با کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به‌ گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جلالی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از توسعه همکاری‌های خود با مجلس موزامبیک استقبال می‌کند، گفت: با توجه به جایگاه مهم مجالس دو کشور در حوزه قانونگذاری و نظارت، همکاری‌های پارلمانی فیمابین می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه و گسترش روابط دو کشور در سطوح مختلف ایجاد نماید.

وی افزود: مرکز پژوهش‌ها و مجلس شورای اسلامی آمادگی انتقال تجربیات خود در زمینه قانون نویسی و نظارت را به پارلمان موزامبیک دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه همکاری‌های همه جانبه با کشورهای آفریقایی از محورهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون اهمیت زیادی برای روابط خود با کشورهای آفریقایی از جمله موزامبیک قائل بوده و در مقطع فعلی نیز از توسعه هرچه بیشتر این روابط استقبال می‌کند.

کاظم جلالی در پایان این دیدار با اشاره به عضویت ایران و موزامبیک در اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی (PUIC) گفت: اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی (PUIC) به عنوان یک نهاد تاثیرگذار بین پارلمانی میان کشورهای اسلامی، نقش مهمی در ارتقاء سطح ارتباطات پارلمانی میان کشورهای عضو ایفاء می‌کند و جلسات این اتحادیه فرصتی مقتضی برای رسیدگی به چالش‌های پیش روی جهان اسلام و هم چنین گفت‌وگوهای دوجانبه میان کشورهای عضو می‌باشد.

محمد یاسین نماینده مجلس موزامبیک نیز در این دیدار با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه و اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری بزرگ با جایگاه ممتاز در منطقه و میان کشورهای اسلامی است و موزامبیک از توسعه روابط خود با ایران در سطوح مختلف پارلمانی و دولتی استقبال می‌کند.

نماینده موزامبیک در کمیته اجرایی بین المجالس اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور برای توسعه همکاری‌های فیمابین افزود: موزامبیک نیز همانند ایران دارای منابع زیرزمینی زیادی مانند نفت و گاز است و با توجه به سابقه طولانی ایران در بهره‌برداری از این منابع، موزامبیک خواستار انتقال تجربیات ایران در زمینه اکتشاف، استخراج و بهره برداری این منابع و نحوه تخصیص درآمدهای حاصل از آن در بودجه‌های سالانه کشور می‌باشد.

نماینده پارلمان موزامبیک بر اراده کشور خود جهت حضور فعال در اتحادیه پارلمان‌های کشورهای اسلامی (PUIC) تاکید کرد و گفت: با توجه به جایگاه مهم این سازمان در تقریب نظرات و دیدگاه‌های کشورهای اسلامی و انتقال تجربیات آن‌ها به یکدیگر، موزامبیک درصدد حضور فعال و پررنگ در این اتحادیه و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های خود با کشورهای عضو به ویژه جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

انتهای پیام

کد N1006232

وبگردی