آفتاب

کوزوو با اتحادیه اروپا توافقنامه همکاری امضا کرد

کوزوو با اتحادیه اروپا توافقنامه همکاری امضا کرد

دولت کوزوو با اتحادیه اروپا توافقنامه همکاری امضا کرد که نقطه عطفی تاریخی به منظور کمک به رشد اقتصادی این کشور فقیر اروپایی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، امضای این توافقنامه در استراسبورگ، فرانسه که امروز (سه شنبه) صورت گرفت راه را برای عضویت کامل کوزوو در اتحادیه اروپا هموار می‌کند.

بکیم کولاکو، وزیر الحاق اتحادیه اروپا دولت پریشتینا گفت: این توافق نقطه عطف جدیدی در تاریخ کشور کوزوو محسوب می‌شود چرا که باعث ایجاد روابطی مفهومی میان دولت و اتحادیه اروپا خواهد شد.

وی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت: ما خواهان عضویت در خانواده اروپا به منظور رشد اقتصادی هستیم.

عیسی مصطفی، نخست وزیر دولت کوزوو روز دوشنبه در سخنرانی در یک نشست اعلام کرده بود: این توافق راهی را با هدف حمایت از شهروندان و دوستان ما ایجاد می‌کند چون باعث همکاری‌ و ثبات در کشور می‌شود.

اتحادیه اروپا حامی اصلی کوزوو با اختصاص 3 / 1 میلیارد یورو برای بازه زمانی 2007 تا 2020 است.

در سال 2014 کشورهای عضو اتحادیه اروپا شریک اصلی تجاری کوزوو با 2 / 30 درصد صادرات کالا و 6 / 42 درصد واردات کالا به ارزش 2 / 1 میلیارد یورو بودند. این توافقنامه همچنین باعث رقابت میان کمپانی‌های محلی که قادرند بدون تعرفه‌های گمرکی به کشورهای اتحادیه اروپا کالا صادر کنند، می‌شود.

کوزوو سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد و از سوی بیش از 100 کشور جهان به رسمیت شناخته می‌شود البته پنج کشور عضو اتحادیه اروپا که هنوز کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند موافق این توافق اخیر امضا شده هستند.

انتهای پیام

کد N1006214

وبگردی