آفتاب

روسیه: در حال به روز رسانی سامانه S-300 برای ایران هستیم

روسیه: در حال به روز رسانی سامانه S-300 برای ایران هستیم

بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده تسلیحات روسیه اعلام کرد: مسکو در حال به روزرسانی سیستم دفاعی موشکی S-300 برای تحویل به ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی ایسایکین، مدیرعامل شرکت روسوبرن اکسپورت که بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده تسلیحات در روسیه محسوب می‌شود روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: مسکو در حال مدرنیزه کردن سیستم دفاع موشکی S-300 برای ایران است که قرارداد آن در گذشته متوقف شده بود.

او ادامه داد:‌ قرارداد فروش این سامانه دفاعی به ایران به حالت تعلیق درآمده بود اما ما اکنون دستور از سر گیری اجرای این قرارداد را گرفته‌ایم و اجراکنندگان در حال کار روی آن هستند.

ایسایکین با بیان این که چند سال از زمان قرارداد میان ایران و روسیه می‌گذرد گفت: سامانه S-300 تغییرات زیادی کرده است و ما هم اکنون در حال مدرنیزه کردن این سیستم دفاعی هستیم.

مدیرعامل شرکت روسوبرن اکسپورت افزود: من اطمینان دارم که این قرارداد سرانجام رضایت‌بخش خواهد بود و نتیجه آن مثبت است. در حال حاضر هیچ مشکلی برای اجرای کامل این قرارداد وجود ندارد.

وی هم‌چنین بیان کرد: ایران نیز شکایت 4 میلیارد دلاری خود علیه روسیه را که به دلیل تعلیق در انتقال سامانه دفاعی S-300 مطرح کرده بود پس خواهد گرفت. ما با ایران توافق کردیم که این کشور شکایت خود را پس بگیرد.

به گزارش اسپوتنیک، روسیه و ایران در سال 2007 قراردادی را برای انتقال 5 سامانه دفاعی موشکی S-300 امضا کردند اما رییس‌جمهور وقت روسیه تحت فشارهای آمریکا و غرب به بهانه این که این قرارداد نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است اجرای آن را متوقف کرد. ایران سپس در سال 2011 از شرکت روسوبرن اکسپورت در دادگاهی در ژنو شکایت کرد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در آوریل 2015 در اقدامی غیرمنتظره دستور لغو ممنوعیت تحویل این سامانه دفاعی به ایران را صادر و اعلام کرد دیگر دلیلی برای ادامه این ممنوعیت وجود ندارد.

براساس این گزارش انتظار می‌رود سامانه دفاعی S-300 تا پایان سال جاری میلادی به ایران منتقل شود.

انتهای پیام

کد N1006138

وبگردی