آفتاب

رومانی واحد 3 و 4 نیروگاه هسته‌ای سرناودا را توسعه می‌دهد

رومانی واحد 3 و 4 نیروگاه هسته‌ای سرناودا را توسعه می‌دهد

سهامداران کمپانی هسته‌ای ملی رومانی نوکلیر الکتریکا توافق‌نامه‌ای را با شرکت هسته‌ای همگانی چین (CGN) به منظور توسعه دو واحد در نیروگاه انرژی هسته‌ای سرناودا به تصویب رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، شرکت نوکلیر الکتریکا اعلام کرد در جلسه عمومی فوق العاده سند نوامبر 2013 به تصویب رسید. رومانی و چین در خلال دیدار لی که چیانگ نخست وزیر چین از رومانی تفاهم نامه ای در نوامبر 2013 به امضا رساندند. در خلال این سفر دو کشور چندین توافق دو جانبه شامل یادداشت تفاهم استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را امضا کردند. دولت رومانی این یادداشت تفاهم را در دوم سپتامبر به تایید رساند.

شرکت نوکلیر الکتریکا در وب سایت خود اعلام کرد که مالکیتش بین وزارت انرژی رومانی با 82/48 درصد فوندال پراپریتاتی صندوق سرمایه گذاری رومانی با 9/10 درصد و دیگر سرمایه گذاران با 8/42 درصد تقسیم شده است.

این شرکت اضافه کرد‌: این یادداشت تفاهم بخشی از استراتژی دولت برای ادامه پروژه 3 و 4 نیروگاه انرژی هسته‌ای سرناودا از طریق سازمان دادن روند انتخابی سرمایه گذار است.

این شرکت اضافه کرد که تصویب یادداشت تفاهم مسیر آتی همکاری بین نوکلیر الکتریکا و CGN را هموار می سازد این شرکت چینی سرمایه‌گذاری است که قادر است تا این پروژه را به پایان رساند.

دانیلا لو لاچه مدیر عامل شرکت نوکلیر الکتریکا گفت:‌ این شرکت و شرکت چینی CNG اکنون می توانند به مرحله بعدی همکاری ها پیش بروند. این شامل مذاکره و تکمیل توافق نامه سرمایه گذاران و شروط یکسان سازی با نگاهی به ایجاد کمپانی تحقیقاتی جدید برای ساخت و تکمیل واحد 3 و 4 نیروگاه انرژی هسته‌ای سرناودا خواهد بود.

در نیروگاه انرژی هسته‌ای سرناودا دو راکتور آب سنگین پرفشار کندو 6 مستقر است که توسط کنسرسیوم ایتالیاتی – کانادایی AECL و آنسالدو ساخته شده است. واحد یک این نیروگاه در سال 1996 آغاز به کار کرد و واحد 2 نیز پس از تکمیل شدن از سال 2007 به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

تلاش ها برای از سرگیری فعالیت ها در واحد 3 سرناودا از سال 2002 آغاز شد و یک کمپانی تحقیقاتی جدید با نام انرژو نوکلیر در سال 2009 با هدف نظارت بر تکمیل واحدهای 3 و 4 تاسیس شد.

شرکت چینی CGN نیز هفته گذشته نسبت به سرمایه گذاری 6 میلیارد پوندی در پروژه شرکت انرژی الکتریسیته دو فرانس برای ساخت نیروگاه هسته‌ای هینکلی پرینت موافقت کرد. طبق توافق نامه سرمایه گذاری استراتژیک شرکت CGN سی و سه و نیم درصد و شرکت الکتریسیته دو فرانس 66/5 درصد سهم خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N1006001

وبگردی