آفتاب

کاوش برای یافتن شواهد ساکنان «شهرسوخته»

کاوش برای یافتن شواهد ساکنان «شهرسوخته»

سرپرست هیات کاوش شهر سوخته از آغاز پانزدهمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی این شهر جهانی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدمنصور سیدسجادی گفت: در این فصل از کاوش دو بخش اصلی شهر سوخته مورد کاوش و مطالعات باستان‌شناسی قرار می‌گیرد، که بخش اول کاوش در کارگاه 26 ،در سال گذشته انجام و به دلیل وسعت و اهمیت این بخش، کاوش این فصل نیز در این کارگاه ادامه دارد.

این باستان‌شناس پیشکسوت یکی از اهداف پانزدهمین فصل کاوش را، یافتن بخش‌های احتمالی سکونت در این کارگاه دانست و افزود: به احتمال قوی این کارگاه یک بخش اداری و عمومی اداره‌ی شهر در دوره‌ی آخر استقرار شهر سوخته در سال‌های 1800 تا 2200 پیش از میلاد بوده است.

وی بخش دیگر کاوش در این فصل را در محوطه گورستان و با هدف یافتن دلایل و شواهدی درباره‌ی ساکنان شهر سوخته در آخرین دوره استقرار دانست و بیان کرد: از میان 900 گوری که تا کنون در کاوش‌های باستان‌شناسی حفاری شده، تعداد گورهای مربوط به دوره آخر استقرار، نادر است.

به گفته‌ی او، در این فصل از کاوش و در ادامه سایر فعالیت‌ها، مطالعات انسان‌شناسی و میان رشته‌ای مانند باستان آسیب‌شناسی انجام می‌شود.

این باستان‌شناس پیشکسوت افزود: تلاش می‌کنیم در این فصل از کاوش با عکسبرداری هوایی از محوطه بتوانیم بدون نیاز به حفاری نقشه‌ی «شهر سوخته» را تهیه کنیم .

سید سجادی در ادامه با اشاره به کاوش‌های صورت گرفته در این محوطه‌ی تاریخی در سال‌های گذشته، کشف نخستین چشم مصنوعی جهان در این محوطه تاریخی را مهمترین و ارزشمندترین کشف باستان شناسی شهر سوخته اعلام کرد و گفت: کشف این چشم مصنوعی متعلق به یک زن 25 تا30 ساله مربوط به 4800 سال پیش واکنش رسانه‌های داخلی و خارجی زیادی را به دنبال داشت،‌ همچنین کهن‌ترین تخته نرد جهان، سفال با نقش بز بال‌دار و جراحی جمجمه انسان از منحصر به فردترین کشفیات در شهر سوخته است.

او با اشاره به تاریخچه کاوش‌ها در شهر سوخته نیز اظهار کرد: محوطه‌ی جهانی شهر سوخته برای نخستین‌بار در سال 1324 (1945میلادی) توسط اشتاین شناسایی شد و در سال‌های 1346و 1358 (1967تا 1979میلادی) به تناوب توسط گروه باستان شناسان ایتالیایی مورد کاوش قرار گرفت.

او افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کار حفاری در این محوطه تاریخی به مدت 18سال متوقف شد تا اینکه در سال 1376در زمان ریاست سید محمد بهشتی بر سازمان میراث فرهنگی کاوش در شهر سوخته شروع و تا سال 1388 شمسی ادامه یافت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیات کاوش شهر سوخته با اشاره به این‌که در سال‌های 1389 تا 1392 به مدت چهار سال کار کاوش در شهر سوخته انجام نشده است، افزود: از سال گذشته با حمایت‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی کاوش در این محوطه تاریخی در حال انجام است.

انتهای پیام

کد N1005977

وبگردی