آفتاب

ادعای اکسپرس درباره مذاکرات روسیه با طالبان افغانستان

ادعای اکسپرس درباره مذاکرات روسیه با طالبان افغانستان

سایت اکسپرس انگلیس در خبری مدعی شده رئیس جمهوری روسیه قصد دارد برای نابود کردن داعش، از شبه نظامیان طالبان که زمانی به رهبر سابق القاعده وفادار بودند، درخواست کمک کند و در عوض این گروه را با تسلیحات سنگین‌ مجهز کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیلی اکسپرس در خبرش هم‌چنین این ادعا را مطرح کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه متعهد شده تا از گروه طالبان برای باز پس گیری کنترل افغانستان از دست دولت بی‌ثبات کابل، حمایت کند.

به نوشته این سایت مقامات مسکو در کنفرانس‌های پشت پرده با مقامات ارشد رهبری طالبان دیدار و درباره احتمال یک ائتلاف بعید، مذاکره کرده‌اند.

منابع اعلام کردند، این مذاکرات به مدت دو سال ادامه یافته و از سوی روسیه آغاز شده است؛ کشوری که همزمان با تلاش برای جذب شبه نظامیان طالبان در طرف خودش، اخیرا این مذاکرات را افزایش داده است.

چنین اقدامی ممکن است برای مسکو فریبنده باشد چرا که روسیه در تلاش است تا از استقرار نیروی زمینی در سوریه برای به دست آوردن یک پیروزی استراتژیک تمام عیار که راه را برای خجالت زده کردن غرب هموار می‌سازد، اجتناب کند.

یکی از فرمانداران سابق دولت طالبان و عضو کمیته نظامی این گروه گفت: رویکرد و عملکرد جهانی آمریکا و تهدیدها از سوی داعش باعث اتحاد و همگرا شدن طالبان و روسیه شده و ما با توجه به سناریو پیش آمده در خاورمیانه نمی‌توانیم احتمال همکاری‌های بیشتر را رد کنیم.

چنین ائتلافی می‌تواند ضربه مرگبار نهایی برای داعش باشد که در حال عقب نشینی کامل به دنبال حملات هوایی روسیه در سوریه است.

مشخص شده که مقامات عالی رتبه مسکو به صورت محرمانه با رهبران طالبان در تاجیکستان دیدار کرده‌اند.

ماموران مخفی اطلاعاتی گفتند، این مذاکرات که از سال 2013 میلادی آغاز شده و شامل تحویل محموله‌های بزرگ تسلیحاتی به طالبان است، اخیرا به موضوع مبارزه با داعش متمرکز شده است.

آن‌ها همچنین مدعی شدند، تسلیحات سنگینی که از طریق تاجیکستان به دست طالبان رسیده نقش بسیار مهمی در توانایی این گروه برای تصرف شهر قندوز ایفا کرده است.

انتهای پیام

کد N1005822

وبگردی