آفتاب
در نشست هم‌اندیشی جشنواره امام رضا(ع) تاکید شد

جشنواره امام رضا(ع) نباید از محوریت فرهنگ رضوی خارج شود

جشنواره امام رضا(ع) نباید از محوریت فرهنگ رضوی خارج شود

آخرین نشست هم‌اندیشی درباره چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع ) و با حضور مدیران کل ارشاد منطقه 6 کشور در مشهد مقدس برگزار شد.

آخرین نشست هم‌اندیشی درباره چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع ) و با حضور مدیران کل ارشاد منطقه 6 کشور در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست هم اندیشی سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، در سخنانی به شباهت‌های جریان واقعه عاشورا و جریان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در جریان عاشورا ما شاهدیم برخی از آدم‌هایی که به ظاهر پیش بینی نمی‌شد در رکاب امام حسین(ع) این گونه جانفشانی کنند، در این واقعه حاضر شدند و برای اهل بیت جانفشانی کردند و برای ماندگاری دین خدا و رسالت پیامبر هر کاری که از دستشان برمی آمد انجام دادند.

وی زهیر بن قین را نمونه این افراد ذکر کرد و افزود: حتی زمانی که امام حسین(ع) به یارانشان فرمودند من بیعتم را از شما برداشتم و شما می‌توانید این کاروان را ترک کنید باز این افراد باقی ماندند و مثلا زهیر جزو اولین کسانی بود که خطاب به امام گفت: اگر بارها کشته شوم و باز زنده شوم دست از شما برنمی‌دارم. نمونه دیگرش آن جوان نصرانی تازه مسلمان است که چنان شیفته امام حسین(ع) شد که جانش را برای امام تقدیم کرد و پس از شهادتش مادرش سر او را به دشمن برگرداند و گفت: چیزی که برای خدا داده‌ایم را پس نمی‌گیریم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: در جشنواره امام رضا(ع) هم کسانی که تا این حد باورمان نمی‌شد بهترین و ماندگارترین کارها را انجام دادند و می‌دهند. در مقابل کسانی که از آن‌ها توقع داریم و باید بیشتر در میدان باشند به گونه‌ای سستی می‌کنند.

جعفری با تاکید بر این‌که «کار برای امام رضا(ع) شرایط معنوی خاص خود و طلبیده شدن از سوی امام را می‌طلبد» گفت: کسانی که با نیت خالص در این مسیر گام برمی‌دارند کارهایشان ماندگار می‌شود و رشد می‌کنند.

وی افزود: باید باور کنیم که برای انجام کار در ساحت فرهنگ رضوی انتخاب شده‌ایم.

وی با اشاره به این نشست که با حضور مدیران کل ارشاد استان‌های خراسان برگزار شده است، تصریح کرد: خاستگاه جشنواره امام رضا(ع) خراسان رضوی است و انوار تابناک جشنواره از این سرزمین به کل کشور تلألو کرد.

جعفری تصریح کرد: برنامه‌های اجرا شده در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی جای تقدیر دارد و این استان‌ها به بهترین وجه در این جشنواره ایفای نقش کردند.

جعفری با ابراز امیدواری از اینکه تصمیمات و مصوبات نشست‌های هم اندیشی مدیران کل ارشاد استان‌های کشور که به میزبانی هشت استان برگزار شد، بزودی عملیاتی شود، گفت: امروز آخرین نشست مناطق در مشهد برگزار می‌شود و ما امیدواریم خروجی این نشست‌ها برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردمان فرهنگ مدار ایران اسلامی که دل در گرو حضرت رضا(ع) دارند و به طور کلی عرصه فرهنگ و معنویت کشور مفید باشد.

وی به مباحث مطلوبی که در نشست‌های هم اندیشی مدیران کل ارشاد استان‌های کشور مطرح شده است، اشاره کرد و ادامه داد: این بحث‌ها آن قدر مفید بود که جشنواره را 10 سال به جلو برد و به نظر من از تجربه برگزاری نشست‌های هم اندیشی مدیران کل ارشاد استان‌های کشور در مناطق 8 گانه با موضوع جشنواره امام رضا(ع)، می‌توان در سایر بخش‌ها هم استفاده کرد.

شاکر این نعمتیم

در این نشست همچنین سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به این‌که «جشنواره امام رضا(ع) امروز باعث افتخار وزارت اشاد و همه دست اندرکاران برگزاری این جشنواره است» گفت: خداوند را شاکریم که در مقطعی حضور داریم و کار فرهنگی می‌کنیم که پرچم توسعه و ترویج فرهنگ رضوی در دست ما و همکارانمان قرار گرفته است و ما شاکر این نعمتیم.

همچنین مدیرکل ارشاد خراسان رضوی در این نشست پیشنهاد کرد دستاوردها و آثار جشنواره‌ها در قالب یک نمایشگاه ارائه شود تا مردم از طریق آن با جشنواره آشنا شوند. در این زمینه سرابی اعلام آمادگی کرد تا نمایشگاه آثار رضوی به میزبانی خراسان رضوی برگزار شود که با پیشنهاد وی در این خصوص موافقت شد.

احمد محبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این نشست ضمن تقدیر از برگزاری این نشست گفت: به دلیل نظم و برنامه ریزی که در بنیاد بین المللی امام رضا(ع) حاکم است جشنواره امام رضا(ع) به خوبی پیش می‌رود.

دبیر جشنواره نقاشی خط و حروف نگاری رضوی در خصوص برگزاری این جشنواره که به میزبانی خراسان جنوبی برگزار می‌شود، اظهار کرد: تفاوت ما با بقیه جشنواره‌ها در برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه جشنواره است که نتایج درخشانی را در بر داشته است. ما این کارگاه‌ها را براساس نیازهایی که هنرمندان دارند برگزار می‌کنیم و امیدواریم با وجود کمبودهای مالی که وجود دارد، بتوانیم باز هم این کارگاه‌های آموزشی را برگزار کنیم.

همچنین حسن عابدی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی که به نمایندگی از مدیرکل ارشاد این استان در این نشست حضور داشت در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر رضوی گفت: این جشنواره با شکوه خاصی در بجنورد برگزار شد و برنامه‌های ویژه مثل همایش گفتمان تئاتر دینی در حاشیه آن برگزار شد که بسیار موفق بود.

افتتاح تماشاخانه شمس که بزرگترین تماشاخانه تئاتر ایران است در طی این جشنواره محقق شد. همچنین اجرای نمایش مشترک تئاتر ایران و تاجیکستان، اولین تجربه مشترک استان خراسان شمالی با یک کشور دیگر آن هم در حوزه کار دینی بود. از این نمایش آن قدر استقبال شد که درخواست برای اجرا در بخش بین الملل جشنواره تئاتر فجر صورت گرفت.

معاون هنری اداره کل ارشاد خراسان شمالی همچنین خواستار افزوده شدن بخش نمایشنامه نویسی به جشنواره تئاتر رضوی شد که این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت، بنابراین جشنواره نمایشنامه نویسی رضوی پس از این در کنار جشنواره تئاتر رضوی در بجنورد برگزار می‌شود. همچنین وی خواستار حمایت از اجرای تئاتر مشترک ایران و تاجیکستان برای اجرا در کشور بخصوص استان‌های خراسان شد.

جشنواره امام رضا(ع) نباید از محوریت فرهنگ رضوی خارج شود

در ادامه این نشست مباحث مختلفی درباره گسترش جشنواره امام رضا(ع) از فرهنگ رضوی به فرهنگ و سیره اهل بیت، منطقه‌ای شدن جشنواره امام رضا(ع)، ادغام بعضی موضوعات با هم، چرخشی برگزار شدن برخی برنامه‌ها در استان‌ها و دو سالانه شدن برخی جشنواره‌ها صورت گرفت که در نتیجه آن، گسترش جشنواره امام رضا(ع) از فرهنگ رضوی به سیره اهل بیت و منطقه‌ای شدن جشنواره، مورد موافقت اعضا قرار نگرفت. همچنین اعلام شد استان‌هایی که در زمینه برگزاری یک موضوع به اشباع لازم رسیده‌اند می‌توانند موضوعات خود را جابه جا کنند. اتفاقی که به طور معمول در جشنواره در گذشته هم رخ داده است.

در این نشست تاکید شد جشنواره امام رضا(ع) نباید از محوریت فرهنگ رضوی خارج شود زیرا امام رضا(ع) تنها امام میهمان سرزمین ما هستند که در زمینه ایشان کارهای پژوهشی عمیقی صورت نگرفته و تکلیف همه ماست که با تمام دغدغه‌های دینی که داریم کارهای ویژه و عمیق انجام دهیم هرچند اگر استانی بخواهد می‌تواند در بخش ویژه جشنواره خود، یکی از معصومین را بگنجاند.

میزبانی خراسان رضوی از جشنواره فیلم بلند رضوی

همچنین برگزاری ویژه برنامه‌های سالروز ورود امام رضا(ع) به خراسان در مسیر جاده ولایت و جشنواره فیلم بلند (سینمایی) رضوی به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مورد تصویب قرار گرفت.

تاکیدات دبیر جشنواره امام رضا(ع) در خصوص ضرورت توجه به اتاق های فکر در استان‌ها

در پایان این نشست سید جواد جعفری بر تشکیل اتاق‌های فکر برنامه‌های موضوعی به منظور کیفی سازی این برنامه‌ها در استان‌ها تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود در این اتاق‌های فکر علاوه بر متخصصین امر از کارشناسان دینی نیز استفاده شود.

همچنین وی خواستار برگزاری نشست‌های منطقه‌ای بین اعضای اتاق‌های فکر و مسئولان دبیرخانه‌های برنامه‌های موضوعی جشنواره در استان‌ها به منظور تبادل نظر در خصوص برنامه‌های جشنواره قرار گرفت.

جعفری همچنین بر اهمیت امر آموزش شرکت کنندگان به لحاظ محتوایی و تکنیکی تاکید کرد و افزود: شرکت کنندگان در جشنواره علاوه بر اینکه به لحاظ قالب و تکنیک باید مسلط باشند به لحاظ معرفتی نیز باید آموزش‌های لازم را کسب کنند.

جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) همه ساله در ایام دهه کرامت به مناسبت سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا(ع) و بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) در عرصه ملی و بین المللی برگزار می‌شود. افتتاحیه این جشنواره در اولین روز ماه ذی القعده در قم و اختتامیه آن در 11 ذی القعده در مشهد مقدس خواهد بود.

انتهای پیام

کد N1005716

وبگردی