آفتاب
نوبخت در پاسخ به مهر:

واردات کالاهای آمریکائی ممنوعیت قانونی ندارد/ توجه به تذکر رهبری

واردات کالاهای آمریکائی ممنوعیت قانونی ندارد/ توجه به تذکر رهبری

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما تنها از رژیم صهیونیستی اجازه واردات کالا نداریم، گفت: راجع به واردات کالاهای آمریکائی به کشور هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در نامه اخیر خود درباره شروط اجرای برجام تاکید کردند از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا پرهیز شود، اما از ابتدای امسال ۱۱۹ قلم کالای آمریکائی به ارزش ۳۷ میلیون دلار وارد کشور شده، دولت با این مسئله چطور می خواهد مواجه کند، اظهار کرد: سخن مقام معظم رهبری توصیه ارزشمندی است و ما امروز تلاشهایی که انجام می دهیم برای این است که بتوانیم از تولید داخلی استفاده کنیم و به خودروسازها نیز توصیه کرده ایم که باید کیفیت کار خود را مطابق نظر مردم صورت دهند تا مجبور نشویم کالایی را از خارج وارد کنیم.

وی افزود: اینکه رهبری نسبت به واردات حساس هستند، اقدام درستی است و باید ما بر روی توان ملی خود اتکا کنیم. به همین جهت تلاش ما این است که واردات جز در مواردی که اجتناب ناپذیر است، انجام ندهیم و بیشتر از مصنوعات داخلی استفاده کنیم.

نوبخت تاکید کرد: اما قطعا با توجه به محدودیت تولید باید برخی از اقلام وارد کشور شوند و در آن ارزش افزوده صورت بگیرد تا ما بتوانیم به عنوان یک محصول تمام شده آن را در اختیار مردم قرار دهیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در قانون صادرات و واردات ممنوعیت های مشخصی داریم و تنها از رژیم صهیونیستی اجازه واردات هرگونه کالایی را نداریم.

نوبخت گفت: راجع به واردات کالاهای آمریکائی ممنوعیتی در قانون وجود ندارد اما ما تذکر رهبر معظم انقلاب را به دیده می گیریم و البته تصریح شده است که نباید کالاهای مصرفی را از آمریکا وارد کنیم اما اگر تکنولوژی باشد می تواند در چارچوب قانون صادرات، واردات انجام شود.

وی ادامه داد: اینکه رقمی را مبنی بر ۳۷ یا ۴۷ میلیون دلار واردات برای ۱۱۹ قلم کالای آمریکائی گفتید، باید بگویم این از جنس همان وارداتی است که از همه جای دنیا به ایران صورت می گیرد و ممکن است از آمریکا هم کالاهایی وارد شود، اما مطمئن باشید ما بسیار به این موضوع حساس هستیم.

نوبخت با بیان اینکه رشد تولید ما به واردات وابسته نیست، تاکید کرد: برای سرعت بخشی به رشد اقتصادی و خروج از رکود، سیاست دولت غیر از این نمی تواند باشد که با محدود کردن واردات و افزایش تولید داخلی، کارها را به پیش ببرد.

کد N1005678

وبگردی