آفتاب

آشتی کنان اوباما-اردوغان در کاخ سفید افندی

آشتی کنان اوباما-اردوغان در کاخ سفید افندی

رئیس جمهور آمریکا در سفر ماه آتی خود به ترکیه با رئیس جمهور ترکیه دیدار می کند و این می تواند موجب از بین رفتن کدورت های میان آنها شود.

به گزارش خبرنگار مهر، «باراک اوباما» برای شرکت در نشست کشورهای عضو گروه بیست (G20) به ترکیه سفر می کند. این سفر در تاریخ 14 نوامبر انجام می شود.

اوباما در حالی تصمیم به سفر به ترکیه را دارد که در طول دو سال اخیر روابط چندان خوبی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نداشته و حتی اردوغان در سال گذشته اعلام کرده بود که دیگر با اوباما صحبت نمی کند.

اردوغان سال گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ATV ترکیه با بیان این مطلب گفت: من پیشتر به صورت مرتب و در موارد مختلف و بصورت مستقیم با باراک اویاما تلفنی صحبت می کردم اما مدتی است که دیگر با وی صحبت نمی کنم.

به نوشته این خبرگزاری غربی، روابط میان اردوغان و اوباما مدت هاست که به دلیل رویکرد آنکارا در خصوص سوریه و حمایت این کشور از گروه های شورشی حاضر در این کشور عربی و همچنین رویکرد اردوغان در قبال اسرائیل وارد تنش شده است.

اردوغان در ادامه با اشاره به اختلافات خود با باراک اوباما گفت: پس از قطع تماس های تلفنی با اوباما اکنون من با «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا بصورت تلفنی صحبت می کنم و وی با هر دوی ما (اردوغان و اوباما) در ارتباط است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آخرین تماس تلفنی اوباما و اردوغان در سال جاری میلادی و در آغاز حملات عربستان به یمن بود و پیش از آن دو طرف فقط در فوریه سال گذشته میلادی بایکدیگر تماس داشتند که در آن تاریخ کاخ سفید با انتشار بیانیه ای در خصوص این مکالمه از نخست وزیر ترکیه به دلیل رعایت نکردن برخی اصول انتقاد کرد و به موجب آن به مدت یک سال اردوغان و اوباما تماس چندانی با یکدیگر نداشتند.

کد N1005667

وبگردی