آفتاب

احمد شهید در اظهاراتی مداخله جویانه همکاری بیشتر ایران را خواستار شد

احمد شهید در اظهاراتی مداخله جویانه همکاری بیشتر ایران را خواستار شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص ایران با تکرار ادعاهای خود علیه کشورمان گفت: به نظر می‌آید ایران تمایل بیشتری برای همکاری با سازمان ملل در زمینه حقوق بشر دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر ایران بار دیگر در اظهاراتی مداخله جویانه و جهت دار به تکرار ادعاهای خود درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت و گفت که جمهوری اسلامی باید گام‌های بیشتری برای همکاری در این زمینه بردارد.

احمد شهید در ادامه گزارش اخیر خود درباره‌ی ایران را در مقایسه با گذشته امیدوار کننده‌تر توصیف کرد و آن‌را نشان دهنده تعامل بیشتر ایران با جامعه جهانی دانست.

وی گفت: به نظر می‌آید پس از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، تهران تمایل بیشتری برای همکاری با سازمان ملل در زمینه حقوق بشر دارد.

احمد شهید قرار است در هفته جاری به کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل گزارشی را در این زمینه ارائه دهد.

به گزارش ایسنا، وی در حالی این ادعاها را مطرح کرده است که مقامات ایران همواره گزارشات احمد شهید را جهت‌دار، مغرضانه و فاقد وجاهت قانونی می‌دانند و تاکید می‌کنند که ایران به تلاش‌های خود برای ارتقاء وضعیت حقوق بشر ادامه می‌دهد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش از این گزارشات سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر ایران را یکجانبه و به دور از واقعیات و بدون رعایت مقررات وظایف مربوط به مامورین از جانب شورای حقوق بشر دانست و گفت: متاسفانه روشن شده است اراده‌ای فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل در تهیه گزارش‌ها درباره ایران دخیل است و جمهوری اسلامی به عملکرد غیر منصفانه و غیر علمی گزارشگر ویژه به لحاظ رعایت نکردن اصول و موازین بین المللی با تردید جدی می نگرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: گزارشگر ویژه سازمان ملل روش‌های نادرست و غیرقانونی و جهت دار و پیش داوری را پایه گذاشته که خارج از شرح وظایف ماموریت‌داران شورای حقوق بشر است.

افخم یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به خوبی به تعهدات ملی و بین المللی خود در زمینه حقوق بشر واقف و همواره همکاریهای خوب و گسترده‌ای را با مکانیزم‌های بین‌المللی در این زمینه انجام داده است .

وی همچنین تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهد خود برای ارتقاء همه جانبه حقوق شهروندان پایبند و اقدامات بسیار مهمی در این زمینه از جمله در خصوص ارتقاء حقوق شهروندی ، حقوق اقلیتها و حقوق زنان انجام داده است و به برنامه‌ها و تلاشهای خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز در واکنش به گزارش‌های حقوق بشری احمد شهید گفت که این گزارش‌ها براساس ارزش‌های غربی صادر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: البته ما با گزارشگری هیچ مشکل ماهیتی نداریم اما به رفتار و کردار احمد شهید اشکالات کاملاً دقیق، حرفه‌ای و فنی داریم.

انتهای پیام

کد N1005647

وبگردی