آفتاب

آغاز اجلاس سران هند و آفریقا

آغاز اجلاس سران هند و آفریقا

سران کشورهای آفریقایی در «دهلی نو» گردهم آمده اند تا سومین اجلاس مشترک هند-آفریقا را برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «دی دبلیو»، سران هند و آفریقا در اجلاس ۴روزه در تاریخ ۲۶ اکتبر به منظور افزایش حجم روابط تجاری و هم چنین برقرای امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم گرد هم آمده اند روز گذشته در تاریخ ۲۶ اکتبر  ۲۰۱۵ سومین اجلاس سران هند و آفریقا در دهلی نو آغاز شد.

نمايندگان ۵۴ کشور آفريقايي از جمله سران ۴۰ کشور از اين قاره در این اجلاس حضور دارنددو امروز  ۲۷ اکتبر نیز وزاری خارجه این کشورها با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این اجلاس به نوع خود بزرگترین اجلاس سران هند و آفریقا در زمینه افزایش حجم روابط تجاری و اقتصادی است.

در حال حاضر هند سالانه ۷۵ ميليارد دلار با کشورهای آفريقايی مبادله تجاری دارد و طی ۴ سال گذشته دهلی نو حدود ۷.۴ ميليارد دلار در زمينه پروژه های مختلف ساختمانی و توسعه در آفريقا سرمايه گذاری کرده است.

گزارش های موجود نشان می دهد که هند در حال اجرای ۱۳۷ پروژه در ۴۱ کشور آفريقایی است که نشان دهنده حجم بالای روابط طرفين است، به گفته ی مقامات هند انتظار می رود که در این اجلاس بیانیه های مختلفی در مورد افزایش حجم رورابط اقتصادی و تجاری هند وآفریقا صادر گردد.

هم چنین سران کشور هند بیان داشتند: موضوع دیگری که در این اجلاس به طور خاص مطرح خواهد شد موضوع انرژی است چرا که هم اکنون هند ۷۰ درصد نفت مورد نیاز خود را از کشورهای خاورمیانه تامین می کند که این از لحاظ سیاسی حاشیه امنی را برای این کشور فراهم نمی کند. تعداد زیادی از کشورهای آفریقایی از جمله تانزانيا، سودان، موزامبيک، کنيا و اوگاندا داراي ذخاير عظيم نفت و گاز هستند و هند تمايل دارد که در اين بخش ها سرمايه گذاری کند.

علاوه بر گفتگو حول محور تجارت، اقتصاد و انرژی مو ضوعات دیگری که در این اجلاس مطرح خواهد شد افزایش امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم است. «نارندرای مودی» نخست وزیر هند  نیز پیش از این اجلاس بیان داشت: اجلاس سران هند و آفریقا  آغاز دور جدیدی از مشارکت های دو جانبه است.

هم اکنون در «دهلی نو» تدابیر شدید امنیتی به خاطر برگزاری این اجلاس اتخاذ شده است و استادیوم « اندرا گاندی» به صورت موقت برای مرکز کنوانسیون آماده شده است.

لازم به ذکر است که اجلاس سران کشورهاس هند و آفریقا در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ نیز برگزار شده بود و این سومین اجلاس سران هندو آفریقا است.
 

کد N1005542

وبگردی