آفتاب
المانیتور خبر داد

تاسیس دفتری جدید در شورای امنیت ملی آمریکا برای نظارت بر اجرای برجام

تاسیس دفتری جدید در شورای امنیت ملی آمریکا برای نظارت بر اجرای برجام

پایگاه خبری المانیتور به نقل از مقامات آمریکایی، از تاسیس دفتری جدید برای نظارت بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک توسط شورای امنیت ملی آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری المانیتور، شورای امنیت ملی آمریکا در حال پیوستن به وزارت امور خارجه این کشور برای تاسیس یک دفتر جدید جهت نظارت بر روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که به گفته مقامات آمریکایی، ریاست آن‌را پاول ایروین، مدیر کل دفتر امور منع اشاعه شورای امنیت ملی به عهده خواهد داشت.

المانیتور تأسیس این دفتر را نشان‌دهنده برنامه‌های کاخ سفید برای به عهده گرفتن نقش رهبری در مرحله حساس اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 دانسته است. دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر برخی از اعضای پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور را برای تعامل با ایرانی‌ها در زمینه مسائل مربوط به اجرای برجام تعیین کرده بود.

جیمز تیمبی، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و کریستوفر بک‌می‌یر، هماهنگ‌کننده ارشد وزارت امور خارجه در امور تحریم‌های ایران که همراه با ایروین از اعضای کلیدی تیم مذاکره کننده آمریکا با تجارب دست‌ اول در زمینه مذاکره با ایرانی‌ها بودند در همین راستا و برای ایفای نقش در این زمینه تعیین شده بودند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به المانیتور گفت که شورای امنیت ملی آمریکا در حال ایجاد یک هیئت جدید است که بر اجرای برنامه جامعه اقدام مشترک تمرکز خواهد داشت.

این مقام آمریکایی افزود: اجرای موفقیت‌آمیز برجام یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور است که این هیئت جدید تمرکز مداوم بر آن‌را ضمانت خواهد کرد.

به گزارش المانیتور، انتظار می‌رود ایروین، مدیر پیشین امور عدم اشاعه در شورای امنیت ملی آمریکا که از حاضران در مذاکرات دو سال گذشته با طرف ایرانی بوده است رهبری تیمی متشکل از چند نفر را به عهده داشته باشد که زیر دستش کار خواهند کرد و با استفان مول همکاری نزدیکی خواهد داشت.

وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرد، استفان مول، سفیر سابق این کشور در ارمنستان در صدر تیمی کوچک در این وزارتخانه به سمت هماهنگ‌کننده اصلی امور اجرای برجام تعیین شده است.

توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ماه ژوییه در وین حاصل شد، هفته گذشته با گذشت 90 روز از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در تأیید برجام و فرا رسیدن روز عملیاتی شدن آن، وارد مرحله اجرا شد.

ایران در این مرحله باید اقدامات مورد توافق، شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها در نطنز، کاهش ذخائر اورانیوم به 300 کیلوگرم و بازطراحی راکتور آب سنگین اراک را انجام دهد. در ازای این اقدامات تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو خواهند شد.

رهبری ایران هفته گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور این کشور تأکید کرد اقدامات مربوط به نوسازی کارخانه اراک و معامله اورانیوم غنی‌شده در برابر کیک زرد تنها در صورتی آغاز خواهد شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایان موضوع ابعاد احتمالی نظامی (PMD)در برنامه هسته‌ای گذشته و حال ایران را اعلام کند.

به گزارش ایسنا، ابعاد احتمالی نظامی (PMD) موضوعی است که در چارچوب "مطالعات ادعایی" بعد از 2006 درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران مطرح شده است. این موضوع مجموعه ای از اتهامات را علیه کشورمان مطرح می‌کند و به وجوه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند.

ایران و آژانس در آبان 1392 برای چندمین بار توافقی را با عنوان "چارچوبی برای همکاری" امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره گذشته و حال طرح و رفع ابهام شود. در همین چارچوب 18 سوال از سوی آژانس طی چند مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 مورد بررسی و رفع ابهام شده است. دو مورد باقی‌مانده مربوط به "محاسبات نوترونی" و "انفجارات با قدرت بالا" است که همچنان بحث بر روی آن باقی است.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و اسناد و مدارک ارائه شده را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

در عین حال در چارچوب حل و فصل این مسایل و اعتماد‌سازی به سوالات آژانس پاسخ داده است اما سوالات دامنه دار آژانس تمامی ندارد.

انتهای پیام

کد N1005533

وبگردی