آفتاب
رئیس اداره مبارزه با بیماری مالاریای وزارت بهداشت:

علائمی از شیوع بیماری مالاریا در جنوب و جنوب شرق ایران دیده نمی‌شود

علائمی از شیوع بیماری مالاریا در جنوب و جنوب شرق ایران دیده نمی‌شود

رئیس اداره مبارزه با بیماری مالاریای وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: با بررسی نقشه مبازره با بیماری مالاریا در ایران علائمی از شیوع مجدد این بیماری در شهرستان‌های جنوب و جنوب شرقی دیده نمی‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، احمد رئیسی در گردهمایی بررسی راهکارهای حذف بیماری مالاریا در بیرجند، افزود: وجود لکه‌های قرمز در نقشه مالاریا حاکی از انتقال محلی مالاریا به ازای هر هزار نفر بیش از پنج مورد است.

وی افزود: افتخار ایران این است امروز از نظر بیماری مالاریا نسبت به گذشته شرایط بهتری دارد و در نقشه بیماری مالاریا لکه قرمزی در آبادی‌ها و شهرستانهای جنوب و جنوب شرق مشاهده نمی‌شود.

رئیسی ادامه داد: در سال 2013 میلادی، 584 هزار مورد مرگ و میر در اثر مالاریا در جهان گزارش شد که 90 درصد مربوط به آفریقاست و منطقه مدیترانه شرقی که ایران بخشی از آن است شاهد دو درصد از این مرگ و میرها بود.

وی افزود: در ایران و 21 کشور منطقه مذکور 460 میلیون نفر زندگی می کنند که طبق تارنمای سازمان جهانی بهداشت، نیمی از این افراد در معرض خطر مالاریا هستند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری مالاریای وزارت بهداشت اظهار کرد: افغانستان، پاکستان، یمن و سومالی در این منطقه شاهد بیشترین تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری مالاریا بودند.

رئیسی گفت: تا سال 2000، 12 کشور مدیترانه شرقی درگیر مالاریا بودند که خوشبختانه امروز شاهد 75 درصد کاهش این بیماری در منطقه هستیم.

این مسئول اظهار کرد: در این سال موارد تائید شده مالاریا در این منطقه از دو میلیون بیمار به یک میلیون نفر در سال 2013 کاهش یافت که بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه سال 71 تعداد افراد مبتلا حدود 80 هزار نفر در کشور بود در سال 93 این رقم به کمتر از 100 نفر رسید و این نشان از موفقیت ایران در مبارزه با بیماری مالاریا دارد.

انتهای پیام

کد N1005507

وبگردی