آفتاب

تصمیم ترکیه درخصوص سیستم دفاع موشکی‌اش

تصمیم ترکیه درخصوص سیستم دفاع موشکی‌اش

رئیس معاونت صنایع دفاع ترکیه اعلام کرد، آنکارا درخصوص مناقصه مربوط به سیستم دفاع موشکی دوربردش به تصمیم روشن و واضحی دست یافته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، اسماعیل دمیر، رئیس معاونت صنایع دفاع ترکیه در نشست گروه «تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» گفت: ما در حال بررسی چندین پارامتر هستیم. ما می‌خواهیم بدون تعلل و تمدید بیشتر، تصمیم‌گیری کنیم.

وی افزود: مذاکرات درخصوص سیستم دفاع موشکی دوربرد ترکیه به خاطر دلایل فنی به حالت تعلیق درآمد نه به این خاطر که ترکیه از حرکت بازمانده یا طرز تفکرش را تغییر داده است.

اسماعیل دمیر ادامه داد: بدون شک‌ تغییری در خریداری این سیستم دفاع موشکی وجود دارد اما مذاکرات از صحبت درباره قیمت اولیه یا نیازمندی‌های فنی فراتر رفته و به پارامترهای مربوط به اینکه ترکیه با چه کسی می‌تواند همکاری طولانی‌مدتی داشته باشد، رسیده است.

وی گفت: ترکیه می‌خواهد چند تن از مقامات سرشناس و عالی‌رتبه‌اش در این صنعت در این روند تدارکات شرکت داشته باشند، در مواقع ضروری شریک شوند و ضمن همکاری با مقامات خارجی حداکثر صلاحیت فنی را به دست آورند. یکی از پیشنهادات ما حول محور مسائل مالی است اما دو پیشنهاد دیگر خیر. در این پروژه مشکلات مالی وجود ندارد در نتیجه در حال حاضر یک بسته مالی ضروری و حیاتی نیست.

در همین حال مصطفی کاوال، معاون رئیس تدارکات دفاعی ترکیه گفت، پیشنهادات اولیه شامل انتقال تکنولوژی نبود و بیشتر به بسته‌های تولید مربوط می‌شد. اما مذاکرات کنونی بر انتقال تکنولوژی متمرکز است.

براساس ارزیابی‌های اداره تدارکات دفاعی ترکیه، کمیته اجرایی صنایع دفاع CPMTEC چین را به عنوان بهترین پیشنهاد‌کننده و Eurosam را به عنوان دومین پیشنهادکننده برگزیده است.

در این مناقصه همکاری ریتون و لاکهید مارتین آمریکا در جایگاه بعدی‌اند.

مصطفی کاوال گفت: موشک‌های پاتریوت که توسط ناتو مستقر شده‌اند قادر نیستند تا نیازهای دفاع هوایی ترکیه در منطقه را برآورده کنند. هنگامی که این سیستم‌ها به ترکیه آمدند متوجه شدیم که برد این موشک‌ها کل منطقه را پوشش نمی‌دهد.

انتهای پیام

کد N1005464

وبگردی