آفتاب
گزارش خبری مهر؛

گره کور بر هنر ۷۰۰ساله خراسان جنوبی/طرحهای بنیادی فرش خاک می‌خورد

گره کور بر هنر ۷۰۰ساله خراسان جنوبی/طرحهای بنیادی فرش خاک می‌خورد

بیرجند-فرش دست‌باف خراسان جنوبی درحالی‌که آوازه جهانی دارد اما گره کور بر مشکلات آن خورده و این روزها در زمینه صادراتی هم حال روز خوشی ندارد.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: فرش‌های بافت خراسان جنوبی مشهورترین فرش‌های ایران درگذشته بوده که تاریخچه آن به دوران حکومت شاهرخ میرزا در هرات برمی‌گردد و حدود ۷۰۰ سال پیش در این منطقه بافته می‌شد.

بافت قالی در اکثر روستاها و شهرستان‌های این استان رواج دارد به‌طوری‌که بیش از ۸۰ درصد ساکنان روستاها به این حرفه اشتغال داشته‌اند و از مناطق مهم بافت قالی می‌توان به مود، درخش، گسک، چاج، آسیابان، تقاب، نوک‌اند، سربیشه، القار، خوسف، باغستان، کوشکک، خسروآباد، نهارجان، شاخنات، فورخاص، دره عباس، رجنوک، سرچاه و فضل آباد اشاره کرد.

 آوازه و شهره جهانی فرش دست باف تا به آنجا بوده که بیش از ۹۰ درصد تولیدات فرش دست‌باف استان درگذشته به اروپا صادرات می‌شده است اما اکنون هرساله شاهد کاهش صادرات هنر اصیل مردمان این دیار هستیم.

علی‌رغم این پیشینه درخشان که فرش دست باف خراسان جنوبی دارد اما رسیدگی به مشکلات آن مورد بی‌توجهی قرارگرفته است و فرش استان در حسرت نام و اعتبار ازدست‌رفته است.

یكی از مشكلات اساسی حوزه صنعت فرش دست باف خراسان جنوبی عدم وجود زیرساخت‌های توسعه فرش در استان است که نیازمند کمک مسئولان در سطح استانی و ملی به این هنر اصیل ایرانی دارد.

هیچ‌گونه تسهیلاتی پرداخت‌نشده است

کامیابی گران شدن مواد اولیه مرغوب از یکسو و عدم تمکن مالی بافندگان از سوی دیگر را تهدیدی برای فرش دست‌بافت دانست و افزود: متأسفانه روی آوردن به مواد اولیه نامرغوب از طرف بافندگان افزایش‌یافته است که گسترش آن می‌تواند آسیب جدی به برند فرش منطقه وارد کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف خراسان جنوبی افزود: در سال ۹۴ هیچ‌گونه تسهیلاتی تاکنون به بافندگان غیر تحت پوشش نهادها داده نشده است.

خراسان جنوبی استانی استثنایی است و فرش‌هایی که سایه نام این منطقه و شهرهایی نظیر مود و درخش بر سر آن‌ها افتاده از مشهورترین فرش‌های ایران بوده‌اند اما هنوز آن‌طور که حق این هنر اصیل ایرانی است در این منطقه به آن توجه نشده است استانی که ۱۷ سال خشک‌سالی را تجربه کرده و مردم در روستاها به دلیل رونق نداشتن کشاورزی و دامداری با مشکلات معیشتی روبرو هستند توجه به صنعت فرش آن می‌تواند مؤلفه‌ای نیز برای رونق اقتصادی منطقه باشد.

خبرنگار: فائزه زیراچی

کد N1005444

وبگردی