آفتاب

اعزام یک ناوشکن آمریکا به مناطق مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی

اعزام یک ناوشکن آمریکا به مناطق مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی

یک مقام دفاعی آمریکا اظهار کرد که این کشور امروز (سه شنبه) یک ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده را به فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی احداث شده از سوی چین در دریای چین جنوبی اعزام کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی اظهار کرد: ناوشکن یو اس اس لاسن اقدام به گشت زنی در نزدیکی صخره‌های دریایی سوبی و میسچیف در مجمع الجزایر اسپراتلی کرده است.

این صخره‌های دریایی بیش ازآنکه چین در سال 2011 پروژه تبدیل آنها به جزیره مصنوعی را اجرا کند در حد اعلای مد دریا به زیر آب رفته‌اند.

مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساخت گفت: این عملیات آغاز شده و در چند ساعت آینده به پایان خواهد رسید.

یک مقام دفاعی دیگر آمریکا گفت: این ماموریت باعث آغاز یکسری چالش‌ها علیه ادعاهای ارضی چین در یکی از پررفت و آمدترین مسیرهای دریایی جهان خواهد شد.

مقام آمریکایی دوم اظهار کرد: احتمالا ناو شکن آمریکایی را یک هواپیمای تجسس مدل P-8A نیروی دریایی آمریکا و یک هواپیمای تجسسی مدل P-3 که مرتبا به اجرای ماموریت‌های شناسایی در منطقه پرداخته‌اند همراهی خواهد کرد.

این گشت زنی‌های آمریکا باعث جدی‌ترین چالش علیه ادعاهای ارضی چین در فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی این کشور و خشم پکن از بابت آن خواهد شد.

پکن ماه گذشته میلادی گفته بود هرگز اجازه نخواهد داد هیچ کشوری آب‌های ارضی و حریم هوایی آن را در مجمع الجزایر اسپراتلی نقض کند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اظهار کرد: پکن در تلاش برای بررسی این موضوع که کشتی نیروی دریایی آمریکا وارد محموله 12 مایل دریایی شده است.

وزارت امور خارجه چین به نقل از وانگ لی گزارش داد: در صورتی که موضوع درست باشد ما به آمریکا توصیه می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی خوب فکر کند و دست به اقدامات کورکورانه نزده و دردسرهای بیهوده درست نکند.

سفارت چین در واشنگتن نیز گفت: مفهوم آزادی دریانوردی نباید بهانه‌ای برای قدرتنمایی باشد و آمریکا باید از گفتن هرگونه سخن تحریک آمیز و انجام اقدام تحریک آمیز خودداری کرده و مسئولانه برای حفظ صلح و ثبات منطقه‌ای تلاش کند.

با این حال مقام آمریکایی دوم گفت: گشت زنی‌های بیشتر در هفته‌های آینده در این منطقه انجام شده و حتی ممکن است در اطراف پروژه‌های مورد ادعای ویتنام و فیلیپین که در مجمع الجزایر اسپراتلی قرار دارد نیز انجام شود.

مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساخت گفت: این ماموریتی خواهد بود که مرتبا انجام خواهد شد نه اینکه یک بار انجام شود. این گشت زنی صرفا منحصر به چین نخواهد بود.

جاش ارنست، سخگوی کاخ سفید پرسشی درباره این عملیات‌ها را به پنتاگون ارجاع داد و گفت: آمریکا به چین اهمیت جریان آزاد تجارت در دریای چین جنوبی را تصریح کرده است.

ارنست در کنفرانسی خبری گفت: در این منطقه از جهان میلیاردها دلار تجارت صورت می‌گیرد. تضمین جریان آزاد تجارت برای اقتصاد جهانی ضروری است.

این نخستین گشت زنی‌های آمریکا در فاصله 12 مایل دریایی جزایر مصنوعی احداث شده از سوی چین از زمان آغاز احداث این جزایر در اواخر سال 2013 است.

آخرین بار آمریکا در سال 2012 در فاصله 12 مایل دریایی مناطق مورد ادعای چین در این مجمع الجزایر اقدام به گشت زنی کرد.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که دبیر ارشد کابینه دولت ژاپن در واکنش به این خبر اظهار کرد: توکیو و واشنگتن در تماس نزدیک در ارتباط با مساله گشت زنی ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در داخل مناطق اطراف جزایر مصنوعی چین در منطقه اسپراتلی هستند.

یوشیهیده سوگا، اظهار کرد: ما تبادل اطلاعات نزدیک در این زمینه داریم.

انتهای پیام

کد N1005422

وبگردی