آفتاب

بلک واتر هم به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن پیوست

بلک واتر هم به ائتلاف متجاوز سعودی در یمن پیوست

روزنامه الاخبار لبنان نوشت که امارات با شرکت "بلک واتر" قراردادی را امضا کرده است که براساس آن برخی نیروهای مزدوری که این شرکت به عضویت می‌گیرد برای شرکت در عملیات ائتلاف متجاوز عربی در یمن به عدن اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته این روزنامه، پیش از این رادیو کلمبیا اعلام کرده بود که 800 تن از نیروهای ارتش این کشور در کنار نیروهای ائتلاف در عدن خواهند جنگید.

رئیس افسران بازنشسته نیروهای مسلح کلمبیا نیز در گفتگو با رادیوی این کشور اعلام کرد: اعزام نیروهای کلمبیایی به یمن مساله جدیدی نیست. کلمبیا بارها نیروهای خود را به کشورهای دیگر اعزام کرده است.

وی اعلام کرد که قرارداد میان امارات و شرکت بلک واتر برای اعزام نیروهای کلمبیایی به یمن دور از چشم مقامات کلمبیایی امضا شده است.

به رغم تکذیب این خبر از سوی فرماندهی منطقه چهارم نظامی حامی ائتلاف در عدن گزارش‌ها حاکی از این است که "اریک پرینس، صاحب شرکت بلک واتر که دارای تابعیت آمریکایی است و قبلا در یگان دریایی این کشور فعالیت داشته است دوست صمیمی محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی است و امارات پیشتر 529 میلیون دلار به این شرکت داده تا ارتشی را از مزدوران کلمبیایی، صربستان و آفریقای جنوبی در سال 2011 تشکیل دهد.

به گفته منابع، امارات در سایه افزایش نگرانی‌ها از اخوان المسلمین طی "بهار عربی" دست به چنین اقدامی زده بود.

به گفته منابع، بن زاید از طریق این نیروها تلاش می‌کند تا زمام امور امنیتی و نظامی در عدن را در دست بگیرد و به این ترتیب هرگونه تحرکات مخالف با خود را سرکوب کند.

به گفته رئیس شعبه بلک واتر در امارات، این نیروها تحت رهبری امارات و با حمایت عربستان به عدن اعزام خواهند شد.

رسانه‌های کلمبیایی پیشتر اعلام کرده بودند که سری اول نیروهای کلمبیایی که تعدادشان حدود 100 تن است با یونیفورم نظامی عربستان به عدن اعزام شده‌اند و به زودی نیروهای دیگری به آنها ملحق خواهند شد.

شرکت بلک واتر که بعدها نام خود را به شرکت "آکادمی" تغییر داد در سال ۱۹۹۸ توسط اریک پرینس تاسیس شد. این شرکت نیروهای نظامی امنیتی مزدور را در مناطق جنگی در سراسر جهان به کار می‌گمارد. این شرکت نقش زیادی در درگیری‌های عراق و افغانستان ایفا کرده و بدنام است.

انتهای پیام

کد N1005377

وبگردی