آفتاب

سنگینی سایه گلدکوئیست بر بازاریابی شبکه‌ای

سنگینی سایه گلدکوئیست بر بازاریابی شبکه‌ای

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مردم به صورت اینترنتی خریدهای خود را انجام می‌دهند و کالای مورد نیاز را با کیفیت مورد تایید خود تهیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، نام این نوع خرید و فروش "تجارت الکترونیک" نامگذاری شده و جهان با شتاب به سوی الکترونیکی شدن تجارت پیش می‌رود. در کشور ما نیز چندسالی است که این نوع خرید و فروش کالا رواج پیدا کرده است.

شکل‌گیری شرکت‌های عرضه‌کننده محصولات مختلف به صورت اینترنتی در کشور، در سال‌های اخیر به گوش همه رسیده اما نکته قابل توجه خرید و فروش در این شرکت‌ها این است که دیگر اعتقادی به تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی ندارند و بهترین راه تبلیغ را " تبلیغ کلامی" می‌دانند که به آن بازاریابی شبکه‌ای گفته می‌شود.

بازاریابی شبکه‌ای نوعی از تجارت است که در آن مصرف‌کنندگان یک شرکت تولیدکننده می‌توانند بازاریاب محصولاتی باشند که خود مصرف می‌کنند و با انعقاد قرارداد با شرکت تولیدکننده و معرفی و فروش محصولات به اطرافیان خود، درآمد قابل توجهی کسب کنند.

در‌واقع در بازاریابی شبکه‌ای یا network Marketing در صورتی‌که شخص بتواند با معرفی این تجارت به اطرافیان خود و معرفی آنها به شرکت، گروه فروش خود را شکل دهد و طبق پلن‌های درآمدزایی شرکت درصدهای مشخصی از قیمت کالاهای فروخته شده در گروه فروش خود را به عنوان پورسانت و پاداش دریافت کند.

پس از پرس‌وجو د رخصوص این‌گونه شرکت‌ها متوجه شدیم چند شرکت نیز در همدان در زمینه بازاریابی شبکه‌ای فعالیت می‌کنند که با حضور در یکی از این شرکت‌ها به تحقیق درباره روال کار آن پرداختیم.

بازاریابان این شرکت‌ها معتقدند بازاریابی شبکه‌ای هنوز در بین آحاد مردم نهادینه نشده است در حالی‌که می‌تواند شغلی پردرآمد برای هر فرد باشد.

این افراد می‌گویند در بازاریابی شبکه‌ای پورسانت‌ها به صورت تصاعدی به بازاریابان تعلق می‌گیرد و فرد علاوه بر تأمین کالای مورد نیاز خود و سایر دوستان و اطرافیان بدون حضور واسطه‌ها، پورسانت خوبی دریافت می‌کند.

به گفته این بازاریابان مردم تصور اشتباهی از بازاریابی شبکه‌ای یا همان network Marketing دارند و علت آن را سابقه بد فعالان این نوع تجارت در خصوص شرکت‌های هرمی عنوان می‌کنند.

نکته جالب توجه این شرکت راه‌اندازی رستوران‌ها و فست‌فودها در شهرهاست که بازاریابان با خرید از این رستوران‌ها نیز می‌توانند پورسانت دریافت کنند.

یک کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه network Marketing صنعتی است که با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است، اظهار کرد: رشد سریع این صنعت تا حد زیادی به توسعه ضعیف این صنعت انجامیده و البته موجب ضعف‌های خاصی نیز شده است.

"پویا تدین" با اشاره به پیشینه network Marketing و توسعه آن اظهار کرد: از جمله تمایالات روزافزون در دنیا میل به داشتن شغل خانگی است. مردم سراسر دنیا به تدریج به اهمیت این نکته پی می‌برند که صاحب کار خود و ارباب خودشان باشند.

وی ادامه داد: بهترین و آسان‌ترین راه برای آغاز یک کار خانگی، network Marketing است و امروزه این کلمه بر سر زبان‌ها افتاده و به گوش اکثر مردم دنیا خورده است که تا سال 2015، می‌توان گفت مردم چه مستقیم و چه غیرمستقیم و چه به واسطه خرید محصولات از کسانی که کارشان network Marketing است، با این تجارت سر و کار دارند.

وی قدمت این نوع تجارت را 50 سال دانست و عنوان کرد: network Marketing صنعتی است که با 50 سال قدمت در دنیا و در ایران نیز به مدت تقریبا سه سال آغاز شده است.

این کارشناس ارشد مدیریت اجرایی عنوان کرد: network Marketing یک روش توزیع محصول و خدمات به مشتری نهایی است؛ روشی خاص برای توزیع کالا و بازاریابی شبکه‌ای.

تدین تاکید کرد: اینترنت با نقش چشمگیری که در دنیا ایفا می‌کند، مزایای تجارت الکترونیک را افزایش داده و همین امر موفقیت network Marketing از طریق اینترنت را قطعی ساخته است.

وی یکی از مزایای این نوع تجارت را ثبات قیمت دانست و افزود: ثبات قیمت یکی از مهم‌ترین مزایای این تجارت است به‌طوریکه قیمت یک کالا در همه نقاط کشور یکسان خواهد بود.

وی درآمد بالای این نوع کسب و کار را از دیگر مزایای بازاریابی شبکه‌ای عنوان کرد و گفت: برای کسانی که می‌خواهند شغل دوم داشته باشند این شیوه بهترین و راحت‌ترین کسب و کار است.

تدین در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر ساختار هرمی این نوع شرکت‌ها بیان کرد: هرم محکم‌ترین ساختار در جهان است و تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها ساختاری هرمی دارند اما نکته مهم در بازاریابی شبکه‌ای ساختار هرمی آن نیست بلکه استفاده از این ساختار اهمیت دارد.

بازاریابی شبکه‌ای یک تجارت واقعی است

وی بازاریابی شبکه‌ای را یک تجارت واقعی خواند و اظهار کرد: در این تجارت واسطه و دلال وجود ندارد و خریدار بدون واسطه کالای مورد نیاز خود را از تولیدکننده دریافت می‌کند.

وی عنوان کرد: هر طرحی که در کشور اجرا می‌شود باید به‌گونه‌ای مدیریت شود تا بتوان از این نوع کسب و کار به نحو خوبی استفاده کرد.

کارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه بوعلی‌سینا شرط موفقیت بازاریابی شبکه‌ای در کشور را مدیریت و نظارت دانست و تصریح کرد: اگر نتوانیم سیستم‌های جدید را مدیریت کنیم در سال‌های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

هیچ شرکت بازاریابی شبکه‌ای در همدان تاسیس نشده است

رئیس امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز گفت: تا کنون در استان همدان هیچ شرکت بازاریابی شبکه‌ای تاسیس نشده است.

" مجید زرین‌دلاور" با بیان اینکه مجوز تاسیس شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای از تهران صادر می‌شود، اظهار کرد: مجوز تاسیس این شرکت‌ها به صورت متمرکز از تهران صادر می‌شود و در استان‌ همدان نمایندگی این شرکت‌ها فعالیت دارند.

وی بیان کرد: با توجه به مطالبه جامعه وجود شرکت‌های این‌چنینی در زمینه‌ فعالیت اقتصادی احساس شده که در راستای اجرای آن کمیته‌ای با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و پلیس فتا تشکیل شده و عرضه کالای در فضای مجازی ساماندهی شده است.

وی تصریح کرد: نوع کالا و نحوه فعالیت در این شرکت‌ها احصا شده و شرکت‌ها براساس انتخاب نوع فعالیت خود مجوزهای لازم را اخذ می‌کنند.

زرین‌دلاور ادامه داد: کمیسیون مقرراتی را تدوین کرده است که شرکت‌ها در عرضه کالاهای خود باید این مقررات و آئین‌نامه‌ها را رعایت کنند.

وی گفت: فعلا به استان‌ها اختیاراتی در زمینه فعالیت بازاریابی شبکه‌ای داده نشده است و فقط در صورت تخلف به شکایات مردم رسیدگی می‌شود.

رئیس امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کرد: خریدارانی که از طریق بازاریابی شبکه‌ای خرید می‌کنند در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند به سازمان صنعت و معدن مراجعه کرده و اعلام کنند تا ما نیز به ترهان گزارش دهیم.

زرین‌دلاور گفت: لیست شرکت‌های دارای مجوز و آئین‌نامه آن‌ها در سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است و افرادی که تمایل به فعالیت در این عرصه را دارند می‌توانند از آئین‌نامه از طریق سایت مطلع شوند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای تحت کنترل قرار دارند، تاکید کرد: اگر این شرکت‌ها بخواهند فراتر از آئین‌نامه رفتار کنند قطعا با آن‌ها برخورد شده و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های هرمی بدون مجوز، قاعده و قانون فعالیت می‌کردند و هیچ مرجع نظارتی نداشت درحالی‌که شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای تحت نظارت "کمیته نظارت بر فروشگاه‌های مجازی" هستند.

رئیس امور اصناف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: با توجه به گسترش شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی ناگزیر هستیم به سمت تکنولوژی و الکترونیکی شدن پیش برویم که در حال حاضر بحث فروشگاه‌های مجازی مطرح است.

زرین‌دلاور بیان کرد: امروزه فروشگاه‌های مجازی طبق آئین‌نامه ماده 87 در زمینه کسب‌وکار لوازم خانگی و گوشی همراه و لوازم‌التحریر و ... فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قطعا در آینده فعالیت شرکت‌های شبکه‌ای و فروشگاه‌های مجازی گسترده می‌شود، عنوان کرد: به‌زودی برای فروشگاه‌های مجازی و بازاریابی شبکه‌ای اتحادیه کشوری تاسیس خواهد شد.

به گزارش ایسنا، طبق تحقیقات به عمل آمده به این نتیجه رسیدیم که بحث تجارت الکترونیک به صورت بازاریابی شبکه‌ای بسیار متمایز با شرکت‌های هرمی یا گلدکوئیست است که در گذشته رواج چشمگیری داشت البته این نوع فعالیت همچنان ادامه دارد اما آنقدر کمرنگ شده که دیگر روبه انقراض است.

بازاریابی شبکه‌ای از دید بسیاری از مردم کاری پر ابهام به شمار می‌آید و گاهی با شرکت‌های هرمی اشتباه گرفته می‌شود چراکه خاطره‌ای بد از این نوع فعالیت در اذهان همه به یادگار مانده بنابراین افراد باید با آگاهی لازم پا در این عرصه بگذارند تا متضرر نشوند.

البته آنطور که به نظر می‌رسد بازاریابی شبکه‌ای شغلی پردرآمد و خانگی است اما هر گونه غفلت و عدم‌آگاهی ممکن است زیان‌بار باشد.

گزارش از: بنت‌الهدا نوری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان

انتهای پیام

کد N1005367

وبگردی