آفتاب

قیام سیاسی امام حسین(ع) کجا و سیاسی‌کاری‌های این روزها کجا

قیام سیاسی امام حسین(ع) کجا و سیاسی‌کاری‌های این روزها کجا

به قول مرحوم مدرس دیانت ما مثل سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ما است. محبان اهل بیت(ع) از قیام سیاسی امام حسین(ع) درس‌های فراوانی گرفته و هنوز هم مشغول فراگیری رازهای نهفته‌ آن جنبش آزادیخواهانه هستند اما تاکید بر سیاسی بودن قیام عاشورا به معنی تایید سوءاستفاده و سیاسی کاری برخی مداحان و چهره‌های سیاسی این دوره از واقعه عاشورا نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نام اباعبدلله‌الحسین(ع) و قیام‌تاریخی‌اش چنان ارزشمند است که احترام همگان را فارغ از دین و مذهب، عقاید و افکار فرهنگی-‌سیاسی و جایگاه و مقام اجتماعی به دنبال دارد. ‌قیام آزادیخواهانه‌ او آن‌چنان بود که هنوز بعد از گذشت هزاران سال برای پیروان مکتب‌آزادی نکته‌های ناگفته ‌فراوانی دارد. راز ماندگاری این قیام عزت‌مندانه در مقابل کفر،‌ ظلم وجاهلیت دوران را باید در مشی اعتدالی امام حسین(ع) و جهادش در مقابل افراط و زیاده‌گویی‌ خودکامه‌های آن زمان دانست.

این قیام چنان بوده که بعد از گذشت سال ها، سراسر ایران و جای جای جهان از اول محرم سیاه‌پوش و عزادار این امام بزرگوار شده و در کنار عزاداری به تبیین فرهنگ عاشورایی نیز می‌پردازند. در این میان جامعه روحانیت ،علما و واعظین نقش مهمی در جهت آشنا کردن نسل جدید با فرهنگ عاشورایی و قیام آزادی خواهانه‌ امام حسین(ع) برعهده دارند. یکی دیگر از آیین‌های عاشورایی که در کنار فعالیت مبلغان دینی قرار می گیرد مداحی در وصف اهل بیت(ع) است. مداحی از گذشته به گرمای بیش‌تر فضای مراسم‌ عزاداری کمک می‌کرده است.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مجالس عزاداری محرم چاشنی سیاسی داشت؛ چرا که به قول مرحوم مدرس دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ما است. عموما بحث‌های مهم انقلابی و ضد طاغوتی در سخنرانی‌های چنین مراسمی مطرح می‌شد و به همین دلیل بود که رژیم پهلوی مخالف برپایی این مراسم بود و نیروهای امنیتی‌ آن زمان در تکایا نفوذ می‌کردند.

پس از پیروزی انقلاب نیز در کنار برپایی آیین‌های اسلامی و مراسم مکتب شیعه، به مراسم دهه اول محرم اهمیت ویژه‌ای داده شد. سال‌هاست که مردم به صورت خودجوش تکایا و مجالسی برای گرامی‌داشت قیام عزتمدارانه‌ی امام حسین(ع) برپا می کنند. هنوز هم مانند گذشته در این مراسم واعظین از عظمت بزرگ‌ترین قیام سیاسی تاریخ سخن می‌گویند و بر سیاسی بودن آن تاکید دارند، اما همگان می‌دانند که سیاسی بودن قیام عاشورا در جهت حفظ اسلام بود و با سیاسی کاری‌های جناحی این روزها تفاوت فاحشی داشت. متاسفانه چند سالی است که در هیئت‌های مذهبی به جای پرداختن به وجوه افتخارآمیز این قیام و آموختن از روش و منش سیاسی امام حسین(ع)، راه نفوذ برای سیاسی‌کاری‌های افراد سودجو باز شده است.

از چند سال گذشته، اخباری در رسانه ها مبنی بر توهین به بزرگان نظام توسط برخی مداحان انتشار یافت و این سوال را در ذهن ایجاد کرد که وظیفه‌ مداحان چیست؟ آیا آن‌ها ماموریتی جز گرم کردم محفل اهل بیت(ع) دارند؟ آیا آن‌ها در جایگاه مناسبی برای انتقاد از بزرگان نظامی که مردم تعیین کنند‌ه آن‌ها هستند، قرار دارند؟ آیا آن‌ها به ابزار لازم نقادی، یعنی تجربه، دانش و بیان مناسب تجهیز هستند؟ اگر هم آن‌ها سیاستمدارانی حاذق و وارد به امور کشور و مصلحت مردم هستند آیا تریبون عزاداری امام حسین(ع) و مراسم گرامی داشت واقعه عاشورا مکانی مناسب برای طرح انتقاداتشان است؟

بسیاری از فعالین سیاسی هر دوجناح کشور، بر این باورند که مراسم عزاداری امام حسین جای سیاسی‌کاری مداحان و برخی واعظین وابسته به یک جریان خاص نیست؛ چراکه این‌گونه سوء استفاده‌ها از مراسم مذهبی، مردم بویژه نسل جدید را از دین و مذهب زده می‌کند.

طی این سال‌ها اساتید اسلام‌شناسی خطاب به مداحان بارها اعلام کرده‌اند که سیاسی بودن قیام امام حسین(ع) برای منفعت شخصی نبوده بلکه در جهت وحدت مسلمین بوده است و باید از سیاسی کردن چنین مجالسی به نفع جریان و جناح خاصی پرهیز کرد؛ چراکه وحدت سیاسی کشور را از بین می‌برد.

با تمام این‌ها امسال نیز با وجود آن‌که وزارت کشور اعلام کرد با سیاسی‌کاری ها در هیئت‌های عزاداری برخورد می کند و سازمان تبلیغات اسلامی نیز نظارت خود را بر هیئت‌های موجود انجام داده بود و با وجود تاکید علما و سیاستمداران بر لزوم پرهیز از سیاسی شدن این مراسم، باز هم محفل‌های عزاداری دهه اول محرم از گزند تندروها در امان نماند.

در مراسم عزاداری حسینیه امام خمینی، رئیس مجلس پس از ورود به مجلس عزاداری با شعارهای تند حامیان جریان‌های تندرو روبرو شد. این در حالی بود که لاریجانی به‌تازگی از سفر روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین به ایران بازگشته بود. شعارهایی که در آن مراسم سر داده شد از قبیل "خواص بی‌بصیرت؛ مایه ننگ ملت"، "امان‌نامه برجام؛ تلاش بی‌سرانجام"، "مرگ بر منافق" و "هیهات منا الذله" بود. لاریجانی در سالگرد 22 بهمن چند سال پیش نیز با شعارهای اینچنین و پرتاب مهر و کفش از سوی این جریان تندرو مواجه شده بود.

همچنین عکسی در فضای مجازی منتشر شده بود که ظرف غذای نذری را همرا کیسه ای نشان می داد که روی آن کسیه جملاتی ضد برجام چاپ شده بود این در حالی است که برجام در مجلس‌شورای اسلامی به تایید نمایندگان مردم رسیده است.

در این ایام، بازار شایعه در فضای مجازی نیز داغ بود . خبری مبتنی بر حمله به دارالزهرا و حسینیه جماران -دو هیئتی که غالبا اصلاح‌طلبان در این ایام آنجا حضور پیدا می کنند -و دستگیری چند چهره سیاسی در گروه های اخبار تلگرامی دست به دست می شد که در نهایت اعلام شد این اخبار مربوط به سال 88 است و برای مخدوش کردن افکار عمومی بازنشر شده بوده است.

از طرف دیگر خبر حضور رئیس دولت اصلاحات و محمد جواد ظریف در هیئت عزاداری که صادق خرازی برپا کرده بود و همچنین توزیع ویژه نامه‌ی وقایع اتفاقیه به مدیر مسئولی او در تکایا شایعاتی را مبنی بر علاقه‌ی این فعال سیاسی برای حضور در افکار عمومی و نشان دادن نزدیکی اش به مرکزیت جریان اصلاحات بر سر زبان ها انداخت.

محمود احمدی‌نژاد هم که پس از اتمام دوران ریاست جمهوری اش تنها در مراسم‌های مذهبی حضور پیدا می کند نیز امسال محرم علاوه بر حضور در مراسم عزاداری محله نارمک در مراسم عزاداری که در محمودیه (ولنجک) برگزار شده بود حاضر شد که در این مراسم چهره هایی مثل روح الله حسینیان، مرتضی تمدن، استاندار تهران در دولت احمدی نژاد، و بهمن شریف‌زاده هم حضور داشتند.

افکار عمومی و رسانه با چشمان تیزبین، فضای مراسم های عزاداری این دهه محرم را رصد کرده و می کنند؛ چرا که هیچ محب اهل بیتی نمی خواهد که از مهم‌ترین مراسم مکتب شیعه به نفع گروه یا جناح خاصی استفاده شود. علاقه مندان به امام حسین(ع) امیدوارند تا دستگاه های نظارتی جلوی مداحان هتاک و سیاسیون سوءاستفاده گر را بگیرند تا در سال های آینده شاهد آن‌چه که در گذشته اتفاق افتاده بود نباشند.

صدف صمیمی خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

کد N1005228

وبگردی