آفتاب

پاریس امروز میزبان نشستی درباره سوریه است

پاریس امروز میزبان نشستی درباره سوریه است

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس امروز (سه‌شنبه) میزبان نشستی درباره سوریه با مشارکت مهم‌ترین طرف‌های منطقه‌ای است؛ نشستی که بدون حضور ایران و روسیه که جزو اصلی‌ترین طرف‌ها هستند، برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که در حال حاضر در حال فراهم آوردن مقدمات این نشست است که با محور بحران سوریه برگزار و درباره راه های حل این بحران گفتگو خواهد شد.

رومن نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه برای ایجاد راهکار بحران سوریه تلاش می‌کند و در روزهای اخیر با همتایان آمریکایی، اردنی و عربستانی خود و همچنین با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نشست‌هایی را برگزار کرده است.

فابیوس روز جمعه اعلام کرده بود که قصد دارد نشستی را با همتایان غربی و عربی خود درباره بحران سوریه برگزار کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود که هرگز در نشست پاریس حضور نخواهد یافت.

محافل نزدیک به وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که وزرای خارجه ترکیه و عربستان به این نشست دعوت شده‌اند اما دعوتنامه‌ای برای ایران فرستاده نشده است.

"جان کربی"، سخنگوی وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که واشنگتن با روسیه و کشورهای دیگر درباره امکان برگزاری مذاکرات دیگری درباره سوریه پس از نشست پاریس گفتگو می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام نکرده که آیا واشنگتن در نشست پاریس حضور می یابد یا خیر. کربی درباره مشارکت ایران در مذاکرات گفت:‌ ما درک می‌کنیم که تهران در مرحله‌ای به مذاکرات درباره انتقال سیاسی در سوریه خواهد پیوست. هدف از این مذاکرات تبادل نظرها درباره حل و فصل بحران سوریه است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرده است که مسکو تلاش می‌کند تا جمعه نشست دیگری درباره سوریه در وین برگزار شود. اخیرا وزرای خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان نشست چهارجانبه‌ای را درباره سوریه در وین برگزار کردند.

انتهای پیام

کد N1005181

وبگردی