آفتاب
کوربین تهدید بالقوه ریاض/

نگرانی سفیر عربستان در انگلیس از تیره شدن روابط لندن-ریاض

نگرانی سفیر عربستان در انگلیس از تیره شدن روابط لندن-ریاض

انتقادهای روبه افزایش هفته‌های گذشته از وضعیت حقوق بشر عربستان سعودی در بریتانیا، با واکنش سفیر عربستان در لندن روبه‌رو شده که در یادداشتی می‌گوید روابط دو کشور در معرض خط قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در یک ماه گذشته، به ویژه واکنش بریتانیا به صدور حکم اعدام برای «علی النمر» که در یک تظاهرات ضد دولتی بازداشت شده بود، واکنش‌ها به موضوع پناهجویان سوری و یا ۳۵۰ ضربه شلاق برای یک شهروند بریتانیایی، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است.

«محمد بن نواف بن عبدالعزیز» شاهزادی سعودی که سفیر آن کشور در لندن است، در یادداشتی که روزنامه «دیلی‌تلگراف»  منتشر کرد، نوشته «طی هفته‌های گذشته تغییراتی هشداردهنده در گفتمان موجود در مورد عربستان سعودی دیده شده است. برای تمام کسانی که نمی‌خواهند پیامدهای بالقوه خطرناکی را ببینند که ممکن است روابط راهبردی و بلندمدت دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد، این (موضوع) باید نگران‌کننده باشد».

سفیر عربستان در لندن می‌گوید ریاض نزدیک‌ترین هم‌پیمان نظامی بریتانیا در منطقه خاورمیانه و منبعی ارزشمند در افشای فعالیت‌های تروریستی برای آن کشور است.

بر اساس این گزارش طی هفته‌های گذشته مقامات بریتانیایی و در صدر آنها «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر، خواستار توجه دولت در لندن به وضعیت حقوق بشر در عربستان شده‌اند.

در یادداشت شاهزاده سعودی به طور مشخص به گفته‌های کوربین به عنوان موارد تاثیرگذار بر روابط، اشاره شده است.

کوربین در یک سخنرانی در ماه سپتامبر خواستار توقف اجرای حکم اعدام علی النمر شده بود. نوجوانی که در زمان بازداشت ۱۷ ساله بود و به گزارش خبرگزاری رویترز به اعدام از طریق مصلوب کردن و گردن‌زنی محکوم شده است.

این موضوع به دولت محافظه‌کار بریتانیا نیز کشیده شد و دیوید کامرون، نخست‌وزیر آن کشور، به طور علنی خواستار توقف اجرای آن شد. لندن در عین حال شدیدا از حکم ۳۵۰ ضربه شلاق برای شهروند ۷۴ ساله خود که در عربستان بازداشت شده، انتقاد کرده و خواستار توقف آن نیز شده است.

سفیر عربستان در عین حال انتقادها از واکنش ریاض به بحران پناهجویان جنگ سوریه را نیز خارج از عدالت نامیده و می‌گوید صدها هزار نفر از آنها در عربستان اسکان داده شده‌اند.

انتقادها در مورد موضوع پناهجویان در دیگر کشورهای اروپایی نیز مشاهده شده است؛ از جمله سیاستمداران آلمانی به تازگی شدیدا از پیشنهاد ریاض برای ساختن مسجد برای پناهجویان سوری در آلمان، انتقاد کرده‌اند.

در عین حال بریتانیا یک قرار داد مشاوره‌ای با عربستان در امور زندان‌ها را لغو کرده است.

کد N1005176

وبگردی