آفتاب
یک کارشناس تاریخ معاصر:

صدای هیچ روشنفکری جز امام خمینی در اعتراض به کاپیتولاسیون بلندنشد

صدای هیچ روشنفکری جز امام خمینی در اعتراض به کاپیتولاسیون بلندنشد

کیک ارشناس مسائل تاریخ معاصر، با بیان اینکه کاپیتولاسیون مقدمه ای برای تسلط همه‌جانبه آمریکا بر ایران بود، گفت: صدای هیچ روشنفکری بجز امام خمینی در اثر اجرای کاپیتولاسیون بلند نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، در سالروز سخنرانی اعتراضی امام خمینی(ره) به پذیرش قانون کاپیتولاسیون در دوران رژیم طاغوت، نشستی با همین موضوع عصر امروز در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، یعقوب توکلی کارشناس تاریخ و پژوهشگر با بیان اینکه کودتای ۲۸ مرداد تکمیل پروژه نفوذ آمریکا در ایران بود، گفت: کودتای ۲۸ مرداد یک کودتای سیاسی امنیتی بود برای اینکه بتوانند بر نفت ایران مسلط شوند.

وی با بیان اینکه آمریکا پروژه اصلاحات ارضی را در کشورهای تحت نفوذ خود اعمال کرده، افزود: با این پروژه، آمریکا سیستم نظامی و اقتصادی ما را به غرب متصل کرد و با کمک مستشارانی که برای اجرایی کردن این پروژه به ایران آمدند، درصدد اجرای سیاست کاپیتولاسیون برآمد.

جز امام خمینی صدای هیچ روشنفکری در اعتراض به کاپیتولاسیون بلند نشد

این کارشناس اظهار داشت: سیاست کاپیتولاسیون از دیپلمات ها به سمت کارمندان و حتی خدمه آمریکایی سرایت پیدا کرد و تنها کسی که در برابر این مساله قیام کرد، حضرت امام خمینی بود.

وی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام خمینی در چهارم آبان ۱۳۴۳ گفت: امام بعد از آن سخنرانی دستگیر و به ترکیه تبعید شد.

توکلی با بیان اینکه صدای هیچ روشنفکری بجز امام خمینی در اثر اجرای کاپیتولاسیون بلند نشد، گفت: از دکتر مصدق گرفته تا بقیه آقایان که ادعای روشنفکری داشتند، یک نفر به این قانون اعتراض نکرد و حتی یک یادداشت اعتراضی ننوشت؛ متاسفانه تاریخ ما مسائل فراوانی دارد که کمتر به آن پرداخت شده است.

منصوری: کاپیتولاسیون، مقدمه ای برای تسلط همه‌جانبه آمریکا در ایران بود

در ادامه این نشست، جواد منصوری اولین فرمانده سپاه پاسداران و کارشناس مسائل سیاسی تاریخی گفت: بعد از کشف نفت در ایران، تسلط بر ایران جزو یکی از سیاست های استراتژیک قدرت های جهانی قرار گرفت و لذا امروز هم از چنین اصلی چشم‌پوشی نکرده اند و نخواهند کرد.

وی با اشاره به اتفاقات دهه ۴۰ در ایران خاطرنشان کرد: در آن زمان دو قطب غرب و شرق با جریان معارضی روبرو شد که این جریان سابقه نداشت و این جریان با هر قطبی در تعارض بود.

منصوری با بیان اینکه از سال ۳۲ آمریکا به دنبال تسلط بر ایران بود و همه راههای لازم را برای این تسلط طی می کرد، تصریح کرد: یکی از این ابزارهای تسلط، کاپیتولاسیون بود که آمریکا با اجرای آن در صدد نفوذ در ایران بود.

این کارشناس مسائل تاریخی با اشاره به سخنرانی تاریخی امام (ره) در اعتراض به کاپیتولاسیون، گفت: امام در اعتراض به کاپیتولاسیون گفتند اگر یک مجتهد با یک نظامی شما را یک آمریکایی زیر پای خود منکوب کند، دادگاه ایران حق محاکمه ندارد.

منصوری افزود: در آن زمان وزارت خارجه ایران نظر خود را در مورد قانون کاپیتولاسیون این گونه بیان می کند که کاپیتولاسیون با کنوانسیون وین و دیگر قوانین کشور ما مغایرت دارد، لذا اجرای چنین قانونی با منطق حقوق سازگاری ندارد

وی گفت: نخست وزیر وقت، نامه وزارتخانه را به مجلس می دهد و می گوید شما در این خصوص تصمیم گیرنده هستید و مجلس نیز قانون کاپیتولاسیون را تصویب کرد.

منصوری در ادامه با اشاره به دیگر بیانات امام خمینی در روز ۴ آبان سال ۴۳ گفت: سخنانان امام نشان می دهد که ایشان به خوبی آمریکا را شناخته بود و آینده را می‌دید.

این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه امام دو سخنرانی تاریخی در قبل از انقلاب داشته است، افزود: امام یک سخنرانی در عصر عاشورای خرداد ۴۲ داشت و یک سخنرانی مهم ایشان نیز در مورد همین قانون کاپیتولاسیون است و این سخنرانی نشان داد که امام خمینی به خوبی دشمن را می شناسد و آینده ای که امام می دید، در آن زمان کسی نمی دید.

منصوری گفت: امام در آن سخنرانی به سران کشورهای اسلامی می گوید که ای سران ملل اسلام به داد اسلام برسید. ای سران اسلام به داد ما برسید. ای شاه ایران به داد خودت برس و بعد از ۱۵ سال معلوم شد که معنی این جملات امام  چیست و امام نشان داد که این کاپیتولاسیون فقط مختص ایران نیست، بلکه کل جوامع اسلامی را نشانه رفته است و در نهایت امام در آن سخنرانی می فرماید که همه آن قضایا زیر سر آمریکا است و امروز می بینیم که سر و کار ما با آمریکا است.

وی با اشاره به بخش دیگر از سخنرانی امام اظهار داشت: امام خمینی در آن سخنرانی گفت که «امروز رئیس جمهور آمریکا پیش ملت ما از منفورترین افراد است» و اگر امام خمینی امروز بود همین جمله را تکرار می کرد و صحبت های آن زمان امام خمینی کاملا مصداق امروز شرایط ما است.

منصوری تصریح کرد: در آن سخنرانی امام خمینی تمام گرفتاری های ما را از اسرائیل و آمریکا می داند و باید اندیشید که آیا در سال ۱۳۹۴ غیر از این است.

وی حواشی مربوط به قانون کاپیتولاسیون را مقدمه بروز انقلاب اسلامی دانست و گفت: بعد از تبعید امام، ملت ایران تکلیفش را با رژیم شاه آرام آرام معین کرد و بعد از تبعید امام این مردم بودند که برای سرنوشت کشور تصمیم گرفتند و در نهایت انقلاب شد که داریوش همایون صریحا در این باره می گوید آنچه در سال ۵۷ اتفاق افتاد، نتیجه تبعید امام در سال ۴۲ بود.

منصوری در پایان با تاکید بر اینکه بحث کاپیتولاسیون مقدمه ای بود برای تسلط همه جانبه آمریکا در ایران گفت: سه روز بعد از ۲۲ بهمن ۵۷ رئیس سازمان سیا آمریکا می گوید، آنچه در ایران اتفاق افتاد یک واقعه مهم نبود بلکه واقعه عجیب و باورنکردنی است؛ زیرا ایران را به گونه ای ساخته بودیم که برای همیشه در آنجا بمانیم.

 

کد N1004716

وبگردی