آفتاب
رییس کل دادگستری استان البرز:

تلاش قوه قضاییه فراهم کردن فضایی مطلوب برای مطبوعات است

تلاش قوه قضاییه فراهم کردن فضایی مطلوب برای مطبوعات است

رییس کل دادگستری استان البرز گفت: خطوط قرمز برای فعالیت رسانه‌ای را قانون مطبوعات مشخص کرده و محدودیت‌ها و باید و نبایدها هم در چارچوب همین حدود قانونی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز، احمد فاضلیان در نشستی که امروز به منظور ابلاغ احکام اعضای جدید هیات منصفه استان تشکیل شده بود با اشاره به اینکه هر یک از اعضا مسئولیت مهم و نسبتا سنگینی را بر عهده گرفته‌اند اظهار کرد: با ترکیب جدید می‌خواهیم فعالیت رسانه‌ای در استان قانونمندتر باشد و در عین اینکه آزادی‌های مشروع به رسمیت شناخته شود، رسانه‌ها بتوانند رسالت خود را به نحو احسنت انجام دهند.

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی تلاش می‌کند فضایی مطلوب برای مطبوعات فراهم شود، تصریح کرد: مطبوعات رسالت مهمی دارند و باید در مسائل مختلف آسیب‌شناسی داشته باشند؛ ثابت شده هرجا مطبوعات در چارچوب قانون نقد کرده‌اند در آنجا از سلامت بالاتری برخوردار بوده‌ایم و مفاسد کاهش پیدا کرده است.

وی با تببین نقش پیشگیرانه رسانه‌ها در وقوع جرایم و مفاسد توضیح داد: مسائل اقتصادی و مالی و اجتماعی از موضوعاتی است که با هشدار به موقع رسانه‌ها از میزان وقوع جرایم کاهش می‌یابد. در استان هم نگاه ما کاملا سازنده و تعاملی است که البته در کنار آن انتظار داریم آن‌ها به خطوط قرمزها و مصالح عالی مردم توجه کنند.

فاضلیان گفت: با وجود اینکه حجم ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌های استان نامطلوب است و سالانه نزدیک به 400 هزار پرونده به دادگاه ها ارجاع می‌شود ولی در حوزه مطبوعات استان حجم شکایت‌ها بسیار پایین است.

وی شرایط مطلوب در پایین بودن حجم شکایت از مطبوعات را موجد دو عامل احتمالی اغماض در برخورد با تخلفات یا فعالیت قانونمند مطبوعات دانست و گفت: در فضای انتخابات مجلس که در ماه‌های آینده پیش‌رو خواهیم داشت ممکن است رفتارهای غیرقانونی یا تخلفاتی رخ دهد که هیات منصفه می‌تواند نقش بازدارنده داشته باشد.

رییس دادگستری البرز از برگزاری جلسات توجیهی برای رسانه‌های استان برای آگاهی‌دهی و توجیه نحوه فعالیت قانونی در ایام انتخابات خبر داد و اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند سلیقه سیاسی مختلفی داشته باشند و هر رسانه‌ای می‌تواند از جریان سیاسی مدنظر خود و در چارچوب موازین قانونی حمایت کند، ولی نباید موازین قانونی را زیرپا بگذارند.

وی بر ضرورت فعالیت پیشگیرانه هیات منصفه در حوزه مطبوعات تاکید کرد و گفت: باید آسیب‌ها توسط این هیات شناسایی شود؛ اعضا می‌توانند موضوعات مختلف را با اهالی رسانه در میان بگذارند و در زمینه آگاهی‌دهی در حوزه انتقال انتظارت دستگاه قضایی و مطالبات رسانه‌ها نقش آفرین باشند.

رییس کل دادگستری استان با اشاره به اینکه به دنبال راهکار غیرقضایی برای رسانه‌ها هستیم، بیان کرد: هیات منصفه می‌تواند در این فرایند نقش داشته باشد.

این مسئول همچنین با تذکر به رسانه‌ها گفت: در موضوع تعدی به اصول و اعتقادات و ارزش‌ها برخورد ما متفاوت خواهد بود. این اصول قابل معامله، چشم‌پوشی و اغماض نیست و اگر تعدی به این خطوط قرمز انجام شود نوع برخورد ما شدید خواهد بود.

وی در پایان با تاکید بر تناسب مجازات با جرم ارتکابی گفت: باید همه یاد بگیرند به رای قاضی احترام بگذارند؛ ولی متاسفانه به این امر مهم کم توجهی می‌شود که این روال می‌تواند آثار مخربی در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام

کد N1004605

وبگردی