آفتاب

‌باران پاییزی، ییلاق عشایر سمنان را ‌طولانی‌تر کرد

‌باران پاییزی، ییلاق عشایر سمنان را ‌طولانی‌تر کرد

مدیر امور عشایری استان سمنان با اشاره به آغاز فصل کوچ پاییزه عشایر ‌در این استان گفت: با وجود اینکه نزدیک به سه هفته از آغاز کوچ عشایر استان سمنان می‌گذرد، هنوز برخی از عشایر ییلاق‌نشین این استان به علت مساعد بودن منطقه در ییلاق مانده‌اند و طی روزهای آینده نیز این عشایر به سمت مناطق قشلاقی به راه می‌افتند.

حشمت‌الله جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، ‌اظهار کرد: این عشایر طی درخواستی به امور عشایری، منابع طبیعی و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط، خواستار این بودند که به علت وجود مراتع مناسب که در اثر بارش‌های پاییز بوجود آمده، مدت زمان بیشتری از مراتع ییلاقی استفاده کنند که با درخواست آنها موافقت شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از عشایر استان در حال کوچ هستند، خاطرنشان کرد: برخی از عشایر استان نیز که فاصله ییلاق و قشلاق آن‌ها‌ کوتاه‌تر است، در مناطق قشلاقی خود استقرار پیدا کردند.

‌مدیر امور عشایری استان سمنان از ورود عشایر ییلاقات لار و فیروزکوه تهران به استان سمنان خبر داد و افزود: این عشایر که در مناطق ییلاقی فیروزکوه اتراق کرده بودند، هم‌اکنون وارد شهرستان مهدیشهر در شمال استان سمنان شده و قرار است که پس از استفاده چند روزه از مراتع میان‌بند این منطقه کم‌کم به سمت قشلاق حرکت کنند.

جدیدی با بیان اینکه این عشایر قرار است راهی مناطق قشلاقی خارتوران و بیارجمد در شهرستان‌های شاهرود و میامی شوند، تصریح کرد: امور عشایری استان سمنان در فاصله ییلاق و قشلاق، خدماتی به عشایر استان ارایه می‌دهد.

وی از فراهم بودن بسترها برای کوچی امن برای عشایر در این استان خبر داد و اضافه کرد: تمامی ایل‌راه‌ها و جاده‌های عشایری استان مرمت شده‌ و عشایر برای کوچ پیاده یا مکانیزه خود با مشکلی روبرو نخواهند شد. همچنین در مسیر کوچ از طریق امکاناتی که فراهم شده به صورت سیار به عشایر در حال کوچ آبرسانی خواهد شد.

جدیدی با بیان اینکه برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده این استان برای این کوچ پاییزه عشایر 15 مهر بوده، اظهار کرد: برخی از عشایر برای استفاده بیشتر از مراتع مناطق ییلاقی، مدت زمان طولانی‌تری در این مناطق ماندند، اما با توجه به افزایش برودت هوا، این عشایر نیز در حال مهیا شدن برای کوچ خود هستند.

انتهای پیام

کد N1004404

وبگردی