آفتاب

آلبرتو نیسمان متهم به جاسوسی برای اف بی آی

آلبرتو نیسمان متهم به جاسوسی برای اف بی آی

روزنامه ایندیپندنت در مقاله‌ای به قلم دیوید ازبورن آلبرتو نیسمان، بازپرس آرژانتینی را متهم به جاسوسی برای اف.بی.آی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مقاله این روزنامه آمده است: بازپرس آرژانتینی که جسدش یک روز قبل از شهادت دادن علیه رییس‌جمهور کریستینا فرناندز پیدا شد، اکنون متهم به جاسوسی برای اف بی آی آمریکا شده است. ارتباطات قوی بین آلبرتو نیسمان و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به خصوص اف بی آی با جزییات بسیار از سوی یک خبرنگار خوش سابقه رادیو و تلویزیون آرژانتین، به نام فاکوندو پاستور فاش شده است.

کتاب جدید پاستور با نام "نیسمان: جرم یا خودکشی، قهرمان یا جاسوس" بلافاصله پس از چاپ به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌ها وارد شد. پاستور شخصا بازپرس نیسمان را می‌شناخت و در جریان پرونده‌ای بود که وی برای متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به مقر یهودیان و متهم کردن فرناندز به همکاری با ایران برای لاپوشانی دست داشتن ایران در ازای حمایت ایران از فرناندز برای رسیدن به ریاست جمهوری تهیه کرده بود. اما اکنون پاستور می‌گوید شواهد کافی در اختیار دارد که نشان می‌دهد بازپرس نیسمان با اف بی آی همکاری کامل داشته و تمامی اطلاعات پرونده را حتی قبل از این که در اختیار رییسان خود در آرژانتین قرار دهد، از طریق سفارت آمریکا در آرژانتین در اختیار اف بی آی قرار می‌داده و از آن‌ها دستور می‌گرفته است.

آرژانتین آماده است تا روز یک‌شنبه، رییس‌جمهور جدید خود را انتخاب کند. 10 ماه از حادثه‌ای که برای نیسمان اتفاق افتاد می‌گذرد و هنوز طرفداران فرناندز می‌گویند وی خودکشی کرده و مخالفان فرناندز اصرار دارند که وی به خاطر آن چه می‌دانست به قتل رسید. این در حالی است که رمز و راز آن حادثه عمیق‌تر شده است؛ چرا که مسوولان دولت آرژانتین پس از فرار یکی از نزدیکان نیسمان به نام جیمی استیوزو به آمریکا، که از فرماندهان پیشین سازمان اطلاعات آرژانتین هم بوده، آمریکا را به دست داشتن در حادثه مرگ نیسمان متهم کرده‌اند و شواهد مکتوب شده توسط پاستور نیز این احتمال را افزایش داده است.

در این فرآیند چیزی که نیسمان البته انتظارش را نداشت، پیشرفت تفاهم هسته‌ای آمریکا با ایران بود. چیزی که ناگهان نیسمان را برای آمریکا هم بی‌ارزش کرد. در کتاب مذکور آمده است: " نیسمان در حالی مرد که به هیچ وجه تصور نمی‌کرد آمریکا تفاهم هسته‌ای با ایران را جشن بگیرد. ایران، کشوری که وی تروریست جلوه داده بود، چرا که آمریکا از وی خواسته بود تا تروریست جلوه‌اش دهد". وی دو سال با دولت خود جنگیده بود "و وقتی زمان شهادت دادن وی رسید فهمید شواهدی در اختیار ندارد و پرونده‌اش خالی است".

انتهای پیام

کد N1004279

وبگردی