آفتاب

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: هر پدیده‌ای را تهدید تلقی نمی‌کنیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور: هر پدیده‌ای را تهدید تلقی نمی‌کنیم

ایسنا نوشت: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما در مقابل پدیده‌ها نه سهل‌اندیشی می‌کنیم و نه به همه پدیده‌ها به چشم تهدید می‌نگریم بلکه می‌کوشیم با رویکردی هوشمندانه از فرصت‌ها استفاده کنیم.

سردار غلامرضا جلالی در گردهمایی سلمان فارسی و نشست دانش‌آموختگان پدافند غیرعامل کشور که در تالار اندیشه دانشگاه افسری امام حسین (ع)، برگزار شد، با بیان اینکه موضوع پدافند غیرعامل بحثی ریشه‌ای است که از دوران صدر اسلام مطرح بوده است، اظهار کرد: بنا به تعریف رهبری از پدافند غیرعامل می‌توان دو عنصر تهدید و دفاع در برابر تهدید را در موضوع پدافند غیرعامل شناسایی کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: رویکرد ما نسبت به پدیده‌ها هم می‌تواند فرصت‌محور باشد و هم تهدیدمحور اما ما می‌کوشیم رویکردی را انتخاب کنیم که هم به تهدیداتی که از پدیده‌ها نشأت می‌گیرد و هم به فرصت‌هایی که این پدیده‌ها در اختیارمان قرار می‌دهند، توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد مناسب در برخورد با پدیده‌ها، بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدهاست به شکلی که نه آنقدر سهل‌اندیش باشیم که هر پدیده‌ای و هر شرایطی را فرصت تلقی کنیم و نه اینکه همه پدیده‌ها و یا شرایط تازه را تهدید ببینیم. راهکار صحیح در این میان هوشمندانه عمل کردن و مقابله با تهدیدات و استفاده از فرصت‌هاست.

جلالی گفت: باید در زمینه پدافند غیرعامل متوجه این نکته باشیم که تهدیدات پویا هستند و موردی که امروز تهدید تلقی می‌شود ممکن است 15 سال بعد تهدید نباشد و همین ویژگی باعث می‌شود به بحث استفاده از دانش، فناوری و تکنولوژی روز در حوزه پدافند غیرعامل توجه بیشتری کنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید در بحث پدافند غیرعامل و مقابله با تهدیدات به روش‌های ثابت و سنتی بسنده کرد، به راهبردهای چهارگانه سازمان پدافند غیرعامل در دوره جدید فعالیتش نیز اشاره کرد و گفت: اولین راهبرد ما به شناسایی تهدیدات باز می‌گردد که طی آن از منظر علوم انسانی به شناسایی منابع انسانی تهدیدات، مفهوم شناسی تهدیدات و ابزارها و ساختارهای آن می‌پردازیم و با مهندسی تهدیدشناسی و تغییر آن از حالت کیفی به حالت کمی تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به شکلی جدید تهدیدات را ارزیابی کنیم.

وی راهبرد دوم در حوزه پدافند غیرعامل را عمق‌بخشی به آموزش‌ها و تولید دانش در زمینه پدافند غیرعامل دانست و گفت که اولین رویکرد در راهبرد دوم راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی در زمینه پدافند غیرعامل است.

وی راهبرد سوم را ساختارسازی محیط علمی کشور و غیرنظامی کردن موضوعات پدافند غیرعامل عنوان کرد و گفت: موضوعات پدافند غیرعامل واقعاً نظامی نیستند هر چند در بحث‌های نظامی از آنها استفاده می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور راهبرد چهارم این سازمان را توسعه علمی در حوزه‌های مهندسی و کالبدی این سازمان عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی انجمن‌های علمی برای توسعه علمی موضوعات مورد مطالعه در پدافند غیرعامل و از آن طریق پل زدن علمی به مراکز غیرنظامی مربوط به این حوزه، از مواردی است که باید در راهبرد چهارم این سازمان مورد توجه قرار گیرد.

27214

 

کد N1004229

وبگردی