آفتاب

چرا اعترافات و عذرخواهی تونی بلر مهم است؟

چرا اعترافات و عذرخواهی تونی بلر مهم است؟

حمید بعیدی نژاد در یادداشتی به لزوم توجه به اظهارات تازه نخست وزیر پیشین انگلستان پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین حمید بعیدی نژاد در این یاداشت می نویسد:

اظهارات روز گذشته تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس در گفتگو با فرید زکریا، خبرنگار سی.ان.ان يكبار ديگر موضوع حمله آمريكا و انگليس و متحدين آنها به عراق را به موضوع اصلي مورد توجه رسانه هاي خبري و تحليلي جهان مبدل كرد.

اظهارات بلر كوتاه و بسيار تكان دهنده بود. وي گفت"من بابت این حقیقت که اطلاعات محرمانه دریافتی ما غلط بودند عذرخواهی می‌کنم. اگرچه صدام به ميزان گسترده اي از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خودش و دیگران استفاده کرد اما برنامه شیمیایی وی آنطور که ما فکر می‌کردیم نبود... من همچنین به خاطر برخی اشتباهات در طرح ریزی و بخصوص اشتباه در درک رخدادهای پس از برکناری یک دولت عذرخواهی می‌کنم. در آنچه که برخی می‌گویند که خیزش داعش به حمله 2003 برمی‌گردد، حقایقی وجود دارد. البته نمی‌توان گفت کسانی که در برکناری صدام در سال 2003 دست داشتند هیچ مسئولیتی در قبال شرایط سال 2015 ندارند."

اين اظهارات از اين جهت مهم هستند كه به يك مسئله تاريخي نمي پردازد بلكه به ريشه هاي بحث مهمي ميپردازد كه امروز مهمترين موضوع تهديد عليه صلح و امنيت بين المللي است. جنگ عراق در سال 2003 توسط دولت جورج بوش با حمايت جناح نو محافظه كاران آمريكا و با مشاركت متحدين آمريكا مانند انگليس به اجرا در آمد و هنوز بعد از 12 سال بيشترين آثار مخرب را براي جهان و منطقه بر جاي گذارده است.

اين عمليات گسترده نظامي كه بدون حتي مجوز شوراي امنيت باجرا در آمد نه تنها زير ساخت امنيتي و اقتصادي و سياسي عراق را از ميان برد بلكه با رشد گروههايي مثل داعش، سوريه را نيز به كام تخريب كشانيد و آنكس كه بيشترين هزينه را براي اين اشتباهات پرداخت مردم اين دو كشور بودند. . در عراق از سال 2003 تا بحال حدود 224 هزار نفر كشته و بيش از يك ميليون نفر مجروح شده اند. بسياري از زير ساختهاي عراق از ميان رفته و كشور دچار شكافهاي بسيار عميق اقتصادي، سياسي و اجتماعي شده است و تهديد عليه شهروندان از طريق عمليات انتحاري و انفجارات گسترده روزي نيست كه جان بيگناهان را نگيرد. با قدرت گرفتن داعش كه بنا به اعتراف توني بلر از آثار مستقيم حمله به عراق بوده است نيز تاكنون چندين هزار نفر از مردم سوريه كشته، دهها هزار نفر زخمي و حدود 15 ميليون نفر از جمعيت 22 ميليون نفري مردم سوريه يا آواره داخلي هستند و يا به خارج از كشور مهاجرت كرده اند. اين موارد اثبات مي كنند كه تصميم سياستمداران داخلي و خارجي چقدر آثار مهم و دراز مدتي بر سرنوشت ملتها دارد.

52308

کد N1004128

وبگردی