آفتاب

هشدار مشاور امنیت ملی افغانستان نسبت به تقویت داعش و القاعده در این کشور

هشدار مشاور امنیت ملی افغانستان نسبت به تقویت داعش و القاعده در این کشور

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان هشدار داد: القاعده حضور خود را در این کشور تقویت کرده و گروه تروریستی داعش نیز به تهدیدی جدی در افغانستان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی دولت افغانستان با درخواست حمایت نظامی ناتو و آمریکا برای خارج کردن تروریست‌ها گفت که کشورش در خطر دوباره تبدیل شدن به پناهگاه امنی برای تروریست‌ها قرار دارد.

وی در مصاحبه با آسوشیتدپرس اظهار کرد: القاعده، طالبان، داعش و دیگر شبه نظامیان شامل شبکه بی‌رحم حقانی که با طالبان ارتباط دارد در حال تغییرپیدا کردن هستند. این گروه‌ها تضعیف نشدند بلکه تغییر شکل دادند.

وی هشدار داد که گروه‌های شبه نظامی در افغانستان در حال تغییر روش خود متحد کردن نیروها و جذب اعتبارات و حمایت از طرف‌های خارجی به منظور بهره‌برداری از ضعف نیروهای افغان پس از پایان ماموریت رزمی بین المللی در افغانستان در سال گذشته میلادی هستند.

اتمر همچنین گفت: چندین گروه در افغانستان در حال استفاده از وضعیت این کشور هستند تا بار دیگر برای ادامه فعالیت‌های خود به وطنشان شامل چین، ازبکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه و همچنین روسیه بازگردند.

اتمر تاکید کرد: آنچه که باید خیلی خوب درک شود این است که شبکه همگرای تروریست‌ها که ما با آن روبه رو هستیم قصد دارد هر کشوری در منطقه و به طور کلی همه جهان را تهدید کند.

وی گفت: ما امیدوار هستیم که ارزیابی ما نه فقط از سوی منطقه آسیای میانه، روسیه و چین بلکه از طرف همسایگان ما در جنوب و شرق نیز پذیرفته شود.

به گفته مشاور امنیت ملی دولت افغانستان القاعده از زمان آغاز فرآیند خروج سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان که از سال 2011 تا 2013 به طول انجامید بازگشت تدریجی به افغانستان داشته‌اند.

وی مقصر این مساله را خروج همزمان تکنولوژی‌های اطلاعاتی و نظارتی نیروهای بین المللی از افغانستان دانست.

اتمر همچنین گفت: گروه داعش یک تهدید موجودیتی به وجود آورده زیرا دیگر شبه نظامیان ناراضی طالبان نیستند که به این گروه می‌پیوندند بلکه این گروه ارتباط بنیادینی با رهبران داعش در عراق و سوریه پیدا کرده است.

به گفته اتمر رهبران داعش در افغانستان در حال حاضر مستقیما توسط ابوبکر البغدادی، رهبر اصلی داعش تعیین می‌شوند و دشمنی آنها با طالبان تثبیت شده است زیرا طالبان خود را حاکم برحق دولت اسلامی افغانستان می‌دانند.

وی اظهار کرد: داعش در افغانستان ارتباط محکمی با داعش در سوریه و عراق دارد رهبران اصلی داعش فرماندهی آنها را برعهده داشته و آنها را کنترل می‌کنند از آنها حمایت مالی می‌کنند و به آنها راهبردی برای پیروی می‌دهند. ما تردیدی در این خصوص نداریم.

به گفته این مقام افغان در حال حاضر طرفداران داعش در افغانستان در استان ننگرهار در شرق جایگاه پیدا کردند و با نیروهای دولتی و نیروهای طالبان جنگیده‌اند.

وی همچنین گفت: ارتش افغانستان در حال اجرای عملیات‌هایی برای خارج کردن داعش از چهار منطقه‌ای است که تصاحب کرده است.

اتمر همچنین گفت: این گروه‌ها برای زنده ماندن و رشد پیدا کردن چه در پاکستان و چه در افغانستان نیاز به پناهگاه دارند چندین دهه است که آنها در پاکستان چنین پناهگاهی را داشته‌اند.

وی افزود: تا زمانی که ما نتوانیم از شر طالبان چه از طریق مبارزه با تروریسم و چه تلاش‌های صلح و آشتی خلاص نشویم این عناصر رشد پیدا خواهند کرد زیرا که آنها احتیاج به یک میزبان و یک پایگاه جذب نیرو دارند ما نباید اجازه دهیم طالبان افغانستان تبدیل به تاسیسات جذب نیرو برای آنها شود.

اتمر همچنین اظهار کرد که انتظار می‌رود در سال 2016 جنگ سخت دیگری با شبه نظامیان در افغانستان داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: فرضیه اصلی ما این است که طالبان علاقه‌ای به صلح ندارد. کسانی که معتقدند طالبان می‌توانند به طور نظامی پیروز شوند باید به این نتیجه برسند که اشتباه می‌کنند.

وی از مقام‌های پاکستان خواست تا از نفوذ خود بر طالبان استفاده کنند.

اتمر گفت: دولت افغانستان امیدوار است پیش از احیای فرآیند صلح با طالبان مذاکراتی را با رهبران پاکستان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ماامیدوار هستیم که این پاسخ دو طرفه باشد و آن‌ها فرصتی را که برای صلح و آشتی واقعی میان دو کشور پیش آمده و همچنین آشتی میان دولت افغانستان و گروه طالبان را ببینند. موضع ما این است که نمی‌توانیم در حالی که طالبان فرزندانمان را می‌کشند به پای میز مذاکره برویم.

انتهای پیام

کد N1004065

وبگردی