آفتاب

اسناد افشا شده رئیس سیا: پاکستان از طالبان علیه هند استفاده می‌کند

اسناد افشا شده رئیس سیا: پاکستان از طالبان علیه هند استفاده می‌کند

براساس یکسری اسناد افشا شده توسط وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس از ایمیل هک شده رییس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مشخص شد که پاکستان از شبه نظامیان به عنوان جاسوس برای مقابله با رشد نفوذ هند در افغانستان استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی.تی.آی، این اسناد که توسط ویکی لیکس منتشر شده و به نظر متعلق به اسناد محرمانه سیا است، مربوط به گزارش‌هایی از پاکستان و افغانستان و ایده هایی برای سیاست آمریکا در قبال ایران است.

جان برنان، رییس سیا سه روز پس از انتخاب باراک اوباما به عنوان رییس جمهور آمریکا در نوامبر 2008 برای وی نوشت که پاکستان از طالبان برای مقابله با نفوذ هندوستان در افغانستان استفاده می کند.

برنان در هفتم نوامبر 2008 در این نامه به اوباما نوشت:‌ تمایل اسلام آباد برای مقابله با رشد نفوذ هند در افغانستان و نگرانی درباره تعهدات دیرپای آمریکا در افغانستان این کشور را بر آن داشته تا روابطش را با طالبان افزایش دهد تا در صورت خروج آمریکا از افغانستان بتواند از این شبه نظامیان برای ایجاد توازن منافع ایران و هندوستان در افغانستان بهره ببرد.

روز چهارشنبه هفته گذشته ویکی لیکس انتشار یکسری از اسناد محرمانه را از ایمیل شخصی برنان که هک شده است، آغاز کرد. به نظر می رسد که این ایمیل ها مربوط به بازه زمانی 2007 تا 2009 است.

انتهای پیام

کد N1004064

وبگردی