آفتاب

افغانستان به دنبال دریافت سخت افزارهای جنگی از روسیه است

افغانستان به دنبال دریافت سخت افزارهای جنگی از روسیه است

در حالیکه کرملین به دنبال بازسازی جایگاه خود در منطقه است، با وخیم شدن امنیت در افغانستان، این کشور به سمت متحد قدیمی خود، یعنی روسیه سوق یافته و خواهان سخت افزارهای جنگی از این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات افغان و روسی اعلام کردند که پس از تصمیم آمریکا و متحدانش مبنی بر خروج سربازان خود از این کشور و کاهش کمکهای مالی، اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان از مسکو درخواست ارسال توپخانه‌ها، تسلیحات کوچک و هلی‌کوپترهای مجهز به سلاح نوع Mi-35 برای ارتش کشورش کرده است.

به نوشته این روزنامه، هم چنین علاوه بر رقابت روسیه با آمریکا در منطقه یکی از دلایل احتمالی برای ارسال تسلیحات از سوی روسیه به افغانستان، نگرانی روسیه از بی ثباتی در آسیای مرکزی و نزدیک شدن گروههای رادیکالی و افراط‌ گرا به مرزهای روسیه با وخیم شدن اوضاع در افغانستان است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در اجلاسی در قزاقستان در میان رهبران کشورهای آسیای میانه اعلام کرد که اوضاع در منطقه به سمت بحرانی شدن حرکت می‌کند.

الکساندر مانتیتسکی، سفیر روسیه در افغانستان در این باره گفت: دولت روسیه درخواست افغانستان مبنی بر کمک نظامی به این کشور را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ما کمکهایی به افغانستان خواهیم داشت اما این بدان معنی نیست که سربازان فدراسیون روسیه در خاک افغانستان مستقر شوند.

سفیر روسیه در افغانستان اضافه کرد: چرا ما باید برای حل مشکلی وارد عمل شویم که آمریکایی‌ها و ناتو آن را حل نکرده و رها کرده‌اند؟!

هم چنین ظفر هاشمی، سخنگوی اشرف غنی اعلام کرد، کابل امیدوار است که مسکو تجهیزات نظامی به این کشور اهدا کند. اگر روسها بخواهند پرداختی انجام گیرد، دولت افغانستان هزینه این تجهیزات را خواهد پرداخت.

انتهای پیام

کد N1004030

وبگردی