آفتاب
ظریف در صحن علنی مجلس:

حمایت از حقوق مرزنشینان از ماموریت های مهم وزارت خارجه است

حمایت از حقوق مرزنشینان از ماموریت های مهم وزارت خارجه است

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه قرارداد جامع بین ایران و افغانستان شروط به رعایت حقابه ایران از سوی این کشور است، گفت: حمایت از حقوق مرزنشینان از ماموریت های مهم وزارت خارجه است.

به گزارش خبرنگار مهر در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی سوال حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان از وزیر امور خارجه در خصوص علل عدم توجه به حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند، هامون و حریر رود در دستور کار مجلس قرار گرفت.

ظریف در این خصوص گفت: وزارت خارجه حمایت از ملت ایران بخصوص مرزنشینان را وظیفه خود می داند و همواره در این راه تلاش می کند.

وی ضمن تشکر از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان به خاطر پیگیری این موضوع افزود: وزارت خارجه اعتقاد دارد که موضوع حق‌آبه ایران در هیرمند، هامون و حریر رود باید به عنوان یکی از موضوعات اساسی در روابط ما در افغانستان مدنظر قرار گیرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مذاکرات رئیس جمهور ما با رئیس جمهور فعلی و قبلی افغانستان و همچنین در مذاکرات بنده با وزیر امور خارجه افغانستان و رئیس شورای عالی امنیت ملی این کشور بر لزوم حل این مشکل تاکید شده است.

ظریف تاکید کرد: توافق جامع دولت ایران و افغانستان منوط به تامین حق‌آبه ایران در هیرمند، هامون و حریر رود است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع هیرمند، هامون و حریر رود بالاتر از تعهدات دو طرفه بوده و باید در اساس قراردادهای بین المللی مورد توجه قرار گیرد گفت: وزیر امور خارجه و وزیر نیرو  به عنوان یک دستور کار مهم پیگیری وضعیت حق‌آبه هیرمند، هامون و حریر رود را مدنظر دارند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: دولت یازدهم معتقد است اگر دولت افغانستان توقع دارد که سیاست های حمایتی ایران در مورد مهاجرت ها و توسعه افغانستان ادامه یابد و قرارداد جامع بین ایران و افغانستان اجرا شود باید مشکل حق‌آبه ایران را حل کند.

ظریف افزود: وزیر خارجه افغانستان به من قول داد که این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: قرارداد جامع بین ایران و افغانستان تا زمانی که در زمینه حق‌آبه به نتیجه نرسیم به امضا نخواهد رسید.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما امروز با کشورهای مختلفی در مورد راه آهن، احیای چابهار و رساندن منابع به شرق کشور گفتگو داشته ایم زیرا یکی از راه های جلوگیری از افراط در افغانستان و پاکستان پیگیری توسعه این مناطق است.

ظریف خطاب به نمایندگان استان گفت: به شما اطمینان می دهم که حمایت از حقوق مرزنشینان از ماموریت های مهم وزارت خارجه است.

وی تصریح کرد: فعلا دولت افغانستان باید تعهدات خود را در مورد آب معمولی رودخانه اجرایی کند زیرا تعهدات این دولت در مورد حق‌آبه معمولی این رودخانه به ایران اجرا نشده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه براساس فرمایشات آقای شهریاری سوال امروز در مجلس سوال سیاسی نیست گفت: این موضوع موضوع مشترکی میان نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی، جنوبی و مرکزی است.

ظریف گفت: احقاق حقوق شرق نشینان کشور درخصوص حق‌آبه این سه محیط آبی و توسعه شرق کشور از اولویت های مهم وزارت امور خارجه است و ما با کشورهای مختلفی در راستای توسعه شرق کشور مذاکره می کنیم.

وی افزود: همه همکاری های ما با افغانستان به این حق‌آبه گره خورده است و ما همکاری ها خود را در قالب یک بسته می بینیم.

ظریف ادامه داد: دولت ایران برنامه گسترده ای برای تامین آب سیستان و بلوچستان دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر تکلیف مفقودان فاجعه منا مشخص شود.

 

 

 

کد N1004007

وبگردی