آفتاب

راه اندازی «اولین مرکز جامع ترمیم زخم و بافت» در کشور توسط جهاد دانشگاهی

راه اندازی «اولین مرکز جامع ترمیم زخم و بافت» در کشور توسط جهاد دانشگاهی

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از راه اندازی اولین مرکز جامع ترمیم زخم و بافت در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسین بختو روز دوشنبه در نشست خبری دومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت، با اشاره به آمار بیماران دیابتی مبتلا به زخم پای دیابتی، گفت: در کشور حدود چهار تا پنج میلیون بیمار مبتلا به دیابت نوع یک و دو داریم که از این افراد سالیانه 60 هزار نفر به زخم پای دیابتی مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: 15 درصد از تمام افراد دیابتی در طول عمر خود دچار زخم پای دیابتی می‌شوند که از این تعداد نیز 35 درصد دچار قطع عضو می‌شوند.

وی افزود: با توجه به سابقه‌ طولانی که در مورد درمان زخم‌های مزمن به خصوص زخم پای دیابتی در جهاد دانشگاهی وجود دارد در صدد آن برآمدیم که مرکز جامع ترمیم زخم و بافت را برای اولین بار در کشور راه اندازی کنیم. این مرکز، علاوه بر درمان در حوزه آموزش و پژوهش هم فعالیت می‌کند.

دکتر بختو زمان درمان زخم پای دیابتی را 2 تا 5 ماه اعلام و تاکید کرد: درمان این زخم، هزینه‌های زیادی را به بودجه سلامت کشور وارد می‌کند.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سالیانه در آمریکا 5000 دلار برای درمان زخم پای دیابتی هزینه می شود، ادامه داد: زخم پای دیابتی و زخم‌های مزمن طیف گسترده‌ای از زخم‌ها را که در اثر عوامل مختلف ایجاد می‌شوند در بر می‌گیرد و چندین حوزه را درگیر عوارض خود می‌کند. مثلا برای درمان زخم پای دیابتی به همکاری در حوزه‌های غدد، ارتوپد، عفونی، تغذیه، آموزش بهداشت و غیره نیاز داریم. در کشور مرکز جامعی که بتواند خدمات را به صورت یک بستر یکپارچه ارائه دهد وجود نداشت و باعث سرگردانی بیمار بین متخصصان مختلف می‌شد.

بختو در خصوص فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه بهداشت و درمان گفت: جهاد دانشگاهی از واحدها و پژوهشکده‌هایی تشکیل شده که هر کدام رسالت خاصی را دنبال می‌کنند. واحدهای جهاد دانشگاهی از ایده‌هایی که محققان جوان و یا سایر اساتید در سراسر کشور به جهاد عرضه می‌کنند اگر قابل گسترش باشند و بتوانند معضلی را در حوزه بهداشت و درمان حل کنند استقبال می‌کند.

وی همچنین در خصوص برگزاری دومین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت گفت: این کنگره ششم تا هشتم آبان ماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود. هدف از برگزاری آن نیز تبادل اطلاعات بین متخصصین و همچنین ارائه آخرین دستاوردها و پژوهش‌ها در حوزه ترمیم زخم و بافت است. این کنگره چند تخصصی است و این همکاری بین علوم پایه و بالینی می‌تواند به درمان زخم پای دیابتی و همچنین سایر زخم‌ها سریعتر و علمی تر کمک کند.

انتهای پیام

کد N1003983

وبگردی