آفتاب

برگزاری انتخابات محلی در کلمبیا

برگزاری انتخابات محلی در کلمبیا

مردم کلمبیا با شرکت در انتخابات محلی این کشور صدها تن از مقام‌های محلی را که نقش مهمی در اجرای هرگونه توافق صلح با شورشیان گروه چپگرای فارک ایفا خواهند کرد، انتخاب کرده و عمدتاً کاندیداهای افراطی از جناح‌های چپ و راست را رد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نخستین انتخابات منطقه کلمبیا از زمان آغاز مذاکرات صلح دولت خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور این کشور با شورشیان گروه فارک در شهر هاوانا در حدود سه سال پیش است.

سانتوس امیدوار است که تا ماه مارس این توافق صلح را امضا کرده و به طولانی‌ترین جنگ چریکی آمریکای لاتین خاتمه دهد.

سانتوس در اظهاراتی به منظور تشویق کلمبیایی‌ها برای شرکت در انتخابات گفت: مقام‌های محلی و منطقه‌ای که قرار است ما انتخاب کنیم، مسوولیت سنگینی خواهند داشت. اگر ما بتوانیم در ماه‌های آینده به درگیری مسلحانه در کلمبیا پایان دهیم این مقام‌ها مسوول اجرای تدابیری خواهند بود که ما را قادر به یک گذار موفقیت‌آمیز به سمت صلح خواهند کرد.

در جریان انتخابات روز یکشنبه کلمبیایی‌ها 32 فرماندار استانی و نمایندگان قانون‌گذار منطقه‌ای را به همراه بیش از 1100 شهردار و اعضای شورای شهر و دیگر رهبران محلی انتخاب کردند.

نزدیک‌ترین رقابتی که در کلمبیا دنبال شد مربوط به شهرداری شهر بوگوتا پایتخت این کشور بود. انریکه پنا لوسا، کاندیدای راست میانه‌رو و شهردار سابق بوگوتا با 33 درصد آرا در این رقابت پیروز شد و قرار است جایگزین گوستاو پترو، سیاستمدار چپگرای در حال کناره‌گیری شود.

پترو به دلیل ناامنی و آشوب در حمل‌ونقل عمومی در پایتخت کلمبیا به شدت مورد انتقاد گرفت.

پنا لوسا وعده داد دولت ما قرار است برای همه شهروندان ما بدون هیچ استثنایی باشد. زمان آن رسیده که عزت نفس خود را بازگردانیم.

همچنین در شهر مدلین دومین شهر بزرگ کلمبیا با دو و نیم میلیون نفر جمعیت، خوآن کارلوس ولز از افراد نزدیک به آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهور جنگ‌طلب سابق کلمبیا که مخالف فرآیند صلح بود باوجود آنکه در آستانه پیروزی قرار داشت با نتیجه 36 به 34 درصد از فدریکو گوتیرز میانه‌رو شکست خورد.

انتهای پیام

کد N1003926

وبگردی