آفتاب

بازدارندگی اتمی انگلیس 256 میلیارد دلار هزینه دارد!

بازدارندگی اتمی انگلیس 256 میلیارد دلار هزینه دارد!

به گفته یکی از قانونگذاران انگلیسی و ارزیابی‌ خبرگزاری رویترز از آمارهای رسمی، مجموع هزینه جایگزینی و حفظ بازدارندگی اتمی انگلیس به 167 میلیارد پوند (256 میلیارد دلار) خواهد رسید که بسیار فراتر از انتظارات است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب ملی‌گرای اسکاتلند که خواستار برچیده شدن زیردریایی‌های «تریدنت» مجهز به تسلیحات اتمی مستقر در اسکاتلند انگلیس است، این مبلغ را «غیر قابل تصور و غیر قابل دفاع» توصیف کرد؛ آن هم در زمانی که براساس سیاست‌های ریاضتی دولت هزاران تن از مردم در سراسر انگلیس برای تهیه نیازهای اساسی زندگی دست و پا می‌زنند.

برخی مقامات ارتش نیز با سرمایه‌گذاری روی زیردریایی‌های «تریدنت» مخالف هستند و می‌گویند، بهتر است این پول صرف حفظ تعداد نیروهای ارتش و تکنولوژی‌های متعارف‌تر شود که با کاهش شدید بودجه مواجه شده‌اند.

تاکنون دولت دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده که جایگزینی ناوگان قدیمی چهار زیردریایی که حامل کلاهک‌های اتمی هستند با هدف ادامه بازدارندگی از طریق دریا، هزینه‌ای بین 15 تا 20 میلیارد پوند به همراه خواهد داشت. این در حالی است که هنوز هیچ برآورد هزینه رسمی‌ای از جایگزینی و حفظ این زیردریایی‌ها صورت نگرفته است.

در همین حال منتقدان پیشتر گفته بودند که انگلیس برای این اقدام باید 100 میلیارد پوند هزینه کند. فیلیپ دان، وزیر تدارکات دفاعی انگلیس در پاسخی کتبی به کریسپین بلانت، یکی از قانونگذاران در حزب «محافظه‌کار» کامرون گفت، تهیه چهار زیردریایی جدید هزینه‌ای برابر با 25 میلیون پوند به همراه خواهد داشت. وی افزود: این هزینه حدود شش درصد از بودجه دفاعی سالانه محسوب می‌شود.

کل بودجه دفاعی برای سال 2014 تا 2015 میلادی به 33.8 میلیارد پوند رسید و این بودجه برای سال مالی 2015 تا 2016 میلادی 34.1 میلیارد پوند افزایش یافته است.

استوارت هوسی، معاون رهبر حزب «ناسیونال اسکاتلند» گفت: این آمار جدید نشان می‌دهد که علاقه وافر محافظه‌کاران به بازدارندگی اتمی چقدر خطرناک است. وی در بیانیه‌ای گفت: حقیقتاً غیر قابل تصور و غیر قابل دفاع است که چنین مبلغی صرف نوسازی سیستم تسلیحات اتمی غیرقابل استفاده و ناخواسته شود.

جرمی کوربین، رهبر جدید حزب اپوزیسیون «کارگر» نیز با این برنامه‌ها مخالف است.

انتهای پیام

کد N1003913

وبگردی