آفتاب

ظهور نشانه هایی از آغاز روند تغییر قدرت در پاکستان

ظهور نشانه هایی از آغاز روند تغییر قدرت در پاکستان

ایرنا نوشت: محمد نواز شریف در بهار سال 1392، و بعد از پیروزی حزب تحت رهبری وی (مسلم لیگ نواز) در انتخابات عمومی این کشور، برای دومین بار و به عنوان نوزدهمین نخست وزیر طول تاریخ استقلال پاکستان، بر کرسی قدرت تکیه زد و حالا با گذشت حدود دو سال و نیم ازدوره قانونی پنج ساله دولت او، رویدادهایی درحال رخ دادن است که می تواند نشانه هایی از آغاز زودهنگام روند تغییر قدرت در این کشور باشد.

محمد نواز شریف برای نخستین بار در سال 1990 توانست به نخست وزیری پاکستان برسد اما قبل از اینکه دوره پنج ساله او در پست نخست وزیری تکمیل شود، رییس جمهور وقت به کمک ارتش، پارلمان را منحل کرد و با منحل شدن پارلمان، نواز شریف عملا کرسی نخست وزیری را از دست داد.
او اکنون رقبای سرسختی چون عمران خان را در دور آتی انتخابات عمومی این کشور پیش رو دارد ضمن اینکه بعید نیست برخی چهره های نظامی پاکستان، بخواهند وارد عرصه رقابت های سیاسی برای تصاحب کرسی قدرت شوند.
هفته گذشته 'عبدالله الزهرانی' سفیر نسبتا جدید عربستان در پاکستان به اقامتگاه عمران خان یکی از سیاستمداران محبوب در نزد بسیاری از مردم پاکستان و شناخته شده ترین چهره مخالف دولت نواز شریف رفت و گفت و گوهایی با وی انجام داد. جزئیات این دیدار در رسانه ها منتشر نشد.
عمران خان که از نزدیک ترین رقبای نواز شریف در انتخابات سال 2013 بود، همچنان به نتیجه این انتخابات به شدت معترض است. او که به لطف شهرت و محبوبیت دوران جوانی اش به عنوان مرد شمار یک ورزش کریکت پاکستان، هنوز هم به ویژه در میان قشر جوان این کشور از محبوبیت و اقبال بالایی برخوردار است، بدون تردید قصد ندارد از صحنه سیاست کنار بکشد و برنامه های گسترده ای برای انتخابات سال 2018 دارد.
علاوه بر سفیر عربستان، برخی سفرای دیگر و نیز برخی مسوولان نهادهای خارجی مقیم اسلام آباد هم در هفته های اخیر با عمران خان ملاقات کرده اند.
ملاقات یک چهره سیاسی با سفرای کشورهایی که روابط تنگاتنگی با پاکستان دارند و مایل نیستند این کشور از حوزه قلمروی نفوذ آنها خارج شود، می تواند به این مفهوم باشد که از هم اکنون، نگاه های زیادی به سمت عمران خان و حزب تحت رهبری وی(حزب تحریک انصاف پاکستان) به عنوان یکی از شانس های اصلی پیروزی در انتخابات سال 2018 معطوف شده است.
چهره دیگری که نگاه ها و توجه ها را به خود معطوف کرده است، ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان است. اقدامات نسبتا موثر ارتش پاکستان علیه تروریست ها، قاطعیت در اعدام تروریست ها و مجرمان خطرناک و تاثیر گذاری کاملا آشکار وی در مهم ترین تصمیم گیری های مربوط به امور داخلی و خارجی پاکستان، از جمله مواردی است که باعث شده این ژنرال شماره یک ارتش از مقبولیت بالایی در میان مردم و احزاب مختلف این کشور برخوردار باشد.
البته طبق قانون اساسی کنونی پاکستان، هر فردی که قصد شرکت در انتخابات عمومی را داشته باشد، باید حداقل دوسال قبل از شرکت در انتخابات، از سمت خود کناره گیری کند مگر آنکه پارلمان این کشور اصلاحاتی در قانون انتخابات ایجاد کند یا الحاقیه ای به آن بیافزاید. به هرحال احتمال اینکه سکان هدایت دولت آینده پاکستان در اختیار ژنرال شریف قرار گیرد، با توجه به مقبولیت و موقعیت کنونی وی، بعید نیست.
وی اگرچه فرمانده ارتش پاکستان است، اما نقشی غیرقابل انکار در دیپلماسی این کشور دارد و سفرهای او به کشورهای مختلف جهان، از جمله آمریکا، چین، روسیه، عربستان، ایتالیا، افغانستان، سریلانکا، آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر در طول دوسال اخیر و دیدار با مقامات عالی نظام و دولتی این کشورها، حتی بیشتر از تعداد سفرهای خارجی نخست وزیر و رییس جمهوری پاکستان بوده است.
او توانسته کراچی بزرگ ترین شهر پاکستان را تا حدود قابل توجهی از ناآرامی ها و حضور تروریست ها پاکسازی کند و ضربات سنگینی به گروه های تروریستی به ویژه گروه تروریستی طالبان در مناطق قبیله ای شمال غرب پاکستان وارد کند.
اکنون که سفر نخست وزیر پاکستان به آمریکا پایان یافته، مقامات آمریکایی از ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش برای سفر به واشنگتن دعوت کرده اند و اگرچه این سفر بنا به دعوت همتای آمریکایی وی صورت گرفته است، ژنرال شریف دیدارهای مهمی با مقامات عالی سیاسی آمریکا نیز انجام خواهد داد.
ژنرال راحیل شریف پاییز سال گذشته نیز سفری به آمریکا داشت و در این سفر که مدت دو هفته بطول انجامید، با تعداد زیادی از عالی ترین مقامات دفاعی، نظامی و سیاسی آمریکا دیدار کرد.
پاکستان با مشکلات فراوان داخلی از جمله تروریسم، فقر، فساد اقتصادی، اختلاف طبقاتی و بحران انرژی مواجه است و کارشناسان بر این باورند که این کشور برای غلبه بر مشکلات، نیاز به رهبری دارد که علاوه بر هوش سیاسی، از اقتدار و مقبولیت بالایی برخوردار باشد.
محمد نواز شریف نخست وزیر کنونی پاکستان سخت در تلاش برای پیروزی مجدد در دور آتی انتخابات عمومی و حفظ کرسی قدرت است. او با وعده هایی که به مردم کشورش برای پایان دادن به تروریسم و خاتمه دادن به بحران انرژی تا پایان سال 2017 داده است، سعی دارد نظر و رضایت افکار عمومی این کشور را جلب کند. او برای عمل کردن به وعده پایان دادن به بحران انرژی به عنوان بزرگترین بحران این کشور، تنها کمی بیشتر از دو سال فرصت دارد و محقق شدن این وعده های بزرگ در این زمان نسبتا کوتاه، کمی دشوار به نظر می رسد.

4949

کد N1003761

وبگردی