آفتاب
سفیر ونزوئلا در گفتگو با مهر:

شاهد ظهور آمریکای لاتین جدید هستیم/بازوهای آمریکا را قطع کرده‌ایم

شاهد ظهور آمریکای لاتین جدید هستیم/بازوهای آمریکا را قطع کرده‌ایم

«آمن هوتب زامبرانو» با اشاره به علل شکست سیاست های مداخله جویانه ایالات متحده آمریکا در منطقه آمریکای لاتین از ظهور آمریکای لاتین جدید در منطقه خبر داد که بازوهای نفوذ آمریکا را قطع کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایالات متحده آمریکا پس از شکست سیاست های خود در نیم قرن گذشته در منطقه آمریکای لاتین در تلاش است تا فصل جدیدی از روابط را با کشورهای این منطقه پایه گذاری کند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از بی نتیجه ماندن سیاست های مداخله جویانه کشورش در این منطقه در تلاش است به بهبود روابط خود با کشورهای این منطقه بپردازد تا شاید از این طریق بتواند از گسترش نفوذ رقبای جهانی خود چین و روسیه در حیاط خلوت خود بکاهد.

اوباما که در تلاش است تا روابط آمریکا با کوبا را بعد از نیم قرن بهبود بخشد در نشست سران کشورهای آمریکایی در پاناما و یک روز پیش از دیدارش با «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا گفته بود که آن زمان گذشت که دستور کار ما در این بخش از جهان چنین بود که آمریکا می‌تواند بدون آنکه مجازات شود در این منطقه مداخله کند. 

باراک اوباما در عقب نشینی آشکار از مواضع مداخله جویانه کشورش در امور کشورهای لاتین در آن نشست افزوده بود: ما به تفاوت‌های میان کشور‌هایمان با دیده احترام نگاه می‌کنیم. روزگاری که در آن در این نیمکره تصور بر این بود که آمریکا می‌تواند در امور دیگران مداخله کند بدون آنکه تحت پیگرد قرار بگیرد و حتی از مصونیت برخوردار باشد هم اکنون به پایان رسیده است. 

«آمن هوتب زامبرانو» سفیر ونزوئلا در تهران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این موضوع که آیا سرمایه گذاری های اقتصادی گسترده چین در منطقه آمریکای لاتین و همکاری های نظامی روسیه با کشورهای این منطقه از جمله ونزوئلا با هدف محدود کردن آمریکا و ایجاد نوعی توازن قوا در منطقه صورت می گیرد گفت: فکر نمی کنم. این امر ناشی از تغییر یک دوره در آمریکای لاتین است. در قرن ۲۰ ما شاهد این بودیم که منطقه آمریکای لاتین مبتنی بر نظرات آمریکای شمالی و اروپا پیش می رفت و این یک تغییر دوره در تاریخ است.

وی افزود: اتفاقاتی که در گذشته رخ داده اند به خاطر این بوده است که ما خیلی استقلال نداشتیم و مواد اولیه ما را این کشورها ارزان می بردند و همین عوامل موجب گرایش ما به سوی این بلوک شده بود اما الان دیگر چنین گرایشی در آمریکای لاتین وجود ندارد. ما در گذشته مواد اولیه خودمان را به کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی می دادیم و با دیگر کشورهای آسیایی در این خصوص ارتباطی نداشتیم و همین امر موجب ارزان بودن مواد اولیه ما که کشورهایمان سرشار از آنهاست شده بود.

دیپلمات ارشد ونزوئلا در تهران با اشاره به تحولات صورت گرفته در سال های گذشته در منطقه افزود: اما در حال حاضر نگرش جدیدی در منطقه پیش گرفته ایم و آن بحث آزادسازی است. یعنی ما به هر کسی که بخواهیم محصول می فروشیم و از هر کسی که بخواهیم محصول خریداری می کنیم و ایالات متحده آمریکا بزرگترین بازنده این مسئله بوده و خواهد بود. زیرا در عرصه های محتلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، دیپلماسی و آی تی در حال از دست دادن منافع خود است.

وی علت ضرر کشورهای آمریکای لاتین در گذشته را اینگونه بیان کرد: این به خاطر عدم شناخت ما از دیگر کشورها و قدرت های جهانی در گذشته بوده است که موجب محدود شدن ما به این چند کشور شده بود. چیزی که ما می بینیم شکست هایی است که آمریکا در حال متحمل شدن در منطقه است از جمله شکست های انتخاباتی و جنبش های اجتماعی. آمریکا قبلا ناظرهای انتخاباتی خود را به کشورهای منطقه می فرستاد ولی ما جلوی این کار را گرفته ایم و هیچ آمریکایی اجازه چنین کاری را در کشورهای ما ندارد.

سفیر ونزوئلا با اشاره به سیساست های مداخله جویانه آمریکا در کشورهای آمریکا لاتین در گذشته گفت: آمریکا با بازوی اقتصادی خود و سفارت های خود اقدام به افتتاح دفاتری در کشورهای آمریکا لاتین می کرد و از طریق این دفاتر شروع به دخالت در امور داخلی این کشورها می کرد که ما این دفاتر را شناسایی کرده ایم و این زنجیره نفوذ را قطع کرده ایم. ما بازوی قدرتمند آمریکا را قطع کرده ایم و دیگر آمریکا با استفاده از هیچ ابزاری دیگری مثل تحریم ها و یا تهدیدات نظامی نخواهد توانست در منطقه نفوذ کند و اهدافش را محقق کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در سازمان اوناسور یک قانون متحد کننده ایجاد شد که اجازه نفوذ آمریکا را در کشورهای منطقه نمی دهد. مثلا در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۰ وقتی که آمریکا تلاش کرد با نفوذ نظامی و پلیسی خود در اکوادور رئیس جمهور «رافائل کوره آ» را دستگیر کند، ملت و دولت برخاستند و با دفاع از حاکمیت خود اجازه چنین کاری را به آمریکا ندادند. در سال ۲۰۰۸ آمریکا قصد نفوذ سیاسی در بولیوی را داشت که با شکست مواجه شد. با کوبا هم نتوانست کاری بکند و سیاست های آمریکا در قبال کشورهای منطقه کاملا با شکست مواجه شد.

سفیر ونزوئلا در ادامه گفت: ما هرگز از کوبا نشنیده ایم که اعلام کند که قصد دارد ایدئولوژی حکومتی خود را تغییر دهد و این آمریکا است که سیاست های خود را شکست خورده می بیند. ما کشورهای آمریکای لاتین در استراتژی های خود نیازی به کشورهای آمریکای شمالی یعنی ایالات متحده و کانادا نداریم و ضرورتی ندارد تا با آنها ارتباطات گسترده ای داشته باشیم. چیزی که آمریکا دنبال می کرده نفوذ در کشورها و تغییر استراتژی آنها بوده که این استراتژی در آمریکای لاتین شکست خورده است و ما شاهد ظهور یک آمریکای لاتین جدید هستیم که روابط چندانی با ایالات متحده و کانادا ندارد و دارای روابطی جدید با سایر کشورهای آمریکا و قدرت های جهانی مثل چین، روسیه، آسیا و ایران است.

وی در انتها با اشاره به حضور سفرای ۵ کشور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در سفارت کوبا در ایران آن را نماد اتحاد این کشورها دانسته و گفت: استراتژی جدید منطقه را ما به نمایش گذاشته ایم. ما ۵ کشور منطقه آمریکای لاتین بارها از برنامه هسته ای ایران حمایت کرده ایم و این یک تغییر دوره است و به همین دلیل ما روابط بهتری با ایران و سایر کشورها نسبت به گذشته داریم.

گفتگو: پیمان یزدانی

کد N1003742

وبگردی