آفتاب

پادشاه اردن از نتانیاهو خواست به وعده‌هایش درباره مسجد الاقصی عمل کند

پادشاه اردن از نتانیاهو خواست به وعده‌هایش درباره مسجد الاقصی عمل کند

پادشاه اردن از تعهدات بنیامین نتانیاهو درباره احترام به اداره اوضاع کنونی مسجد الاقصی استقبال کرد و خواستار پایبندی به آن شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه ارم نیوز، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را نوعی حفظ آبرو در قبال اقدامات و تجاوزات اسرائیل در مسجد الاقصی دانست.

پادشاه اردن در دیدار با بوهیوسلاو سوبوتکا، نخست وزیر جمهوری چک در امان از آرامشی که اسرائیل به آن دعوت کرده استقبال کرد.

پادشاه اردن تاکید کرد: من اظهارات نتانیاهو را دنبال کردم و معتقدم او باید تعهدات خود را پیاده کند.

ملک عبدالله دوم تصریح کرد: من به این نتیجه رسیده‌ام که این تعهدات منجر به پایان خشونت و کاهش تنش می‌شود و امیدوارم که دوباره تلاش‌های ضروری برای حل و فصل مسائل ریشه‌ای از طریق مذاکرات فراهم شود و باید با سرعت ممکن در آن قدم برداشت.

ناصر جوده، وزیر خارجه اردن نیز در کنفراس خبری با جان کری، همتای آمریکایی خود گفت: ملک عبدالله دوم خواستار کار گذاشتن دوربین‌هایی برای نظارت بر داخل مسجد الاقصی شده است.

وزیر اطلاع رسانی اردن نیز اعلام کرد که با مکانیزم‌هایی برای حفظ مقدسات در فلسطین جهت بهبود اوضاع و احترام به مسجد الاقصی توافق شده است.

محمد مومنی، وزیر اطلاع رسانی اردن در گفتگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی گفت: با مکانیزهایی برای حفظ مقدسات در فلسطین جهت بازگرداندن اوضاع به وضعیت قبل و احترام به وضعیت کنونی قدس و مسجد الاقصی و قیمومت اردن بر اماکن مقدس توافق شده است.

قیمومت اردن بر اماکن قدس شامل مسجد القبلی و مسجد قبة الصخرة و میدان‌ها می‌شود و نقش اردن تنها به قیمومت در حفظ مقدسات و بازسازی منحصر نمی‌شود بلکه شامل محافظت از مقدسات است.

قیمومت دینی اردن بر اماکن مقدس قدس به سال 1924 برمی‌گردد که فلسطینی‌ها و مسئولان عرب با شریف الحسین بن علی، پادشاه اردن در آن زمان به عنوان قیم مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس در مارس همان سال بیعت کردند.

همچنین توافق وادی عربه که در سال 1994 امضا شد شامل بندی درباره احترام دولت اسرائیل به قیمومت اردن بر مقدسات است.

در مارس 2013 محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سند دفاع از قدس را امضا کرد و در آن بر نقش تاریخی اردنی‌ها بر اماکن مقدس قدس تاکید شده است.

حتی براساس قوانین بین‌المللی سیطره اسرائیل بر قدس و مقدسات آن ممنوع است و باید اسرائیل به تمامی مقدسات فلسطین احترام بگذارد.

این درحالی است که اخیرا جان کری به اردن رفت و در دیدار با مسئولان اردنی اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو بر پایبندی خود بر حفظ وضعیت کنونی قدس و مسجد الاقصی تاکید کرده است.

در دوره اخیر به دنبال یورش مکرر شهرک نشینان به مسجد الاقصی و تجاوزات اسرائیلی‌ها علیه مردم فلسطین تنش میان فلسطین و اسرائیل بالا گرفت و طی درگیری‌ها بیش از 50 فلسطینی شهید شدند.

انتهای پیام

کد N1003634

وبگردی