آفتاب

گواتمالا سرنوشت خود را به دست یک کمدین سپرد

گواتمالا سرنوشت خود را به دست یک کمدین سپرد

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا در حالی پایان یافت که مردم سکان اداره این کشور کوچک آمریکای مرکزی را به شخصی سپردند که در کارنامه خود سابقه هیچ گونه مسؤولیت سیاسی را نداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جیمی مورالس» که در کارنامه خود عنوان یک کمدین را یدک می کشد، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا را برد تا ثابت کند در دنیایی که مردم از شنیدن شعارهای توخالی و دیدن چهره های تکراری خسته شده اند، برای به دست گرفتن سکان اداره یک کشور نیازی نیست که حتما سر رشته ای از امور سیاسی داشته باشید.

شمارش آراء ۷۰ درصد از حوزه های اخذ رای نشان داد که موارلس با کسب ۷۲.۴ درصد از آراء از «ساندرا تورس» که زمانی بانوی نخست گواتمالا بوده، پیش افتاده است.

به همین خاطر تورس که تنها ۲۷.۶ درصد از آراء ماخوذه را از آن خود کرده بود پیش از پایان شمارش آراء، با اذعان به شکست خود پیروزی قاطع مورالس را تایید کرد.

انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا به فاصله یک ماه پس از دستگیری «اتو پرز مولینا» رئیس جمهوری سابق، برگزار شد. وی متهم به رهبری یکی از شبکه های فساد دولتی است.

بسیاری از رای دهندگان گواتمالایی پس از پشت سر گذاشتن اعتراضاتی که منجر به کناره گیری و دستگیری اتو پرز شد، انتخاب یک کمدین به عنوان رئیس جمهور آینده را به منزله شروع دور تازه ای در تاریخ سیاسی کشور می دانند.

با این حال، بنا به اعلام منابع رسمی، مردم گواتمالا حضور چشمگیری در این دوره از انتخابات نداشته اند.   

کد N1003582

وبگردی