آفتاب
کارخانه ای در گفتگوی مشروح با مهر:

دولت لغو تحریم‌ها را با جدیت مطالبه کند

دولت لغو تحریم‌ها را با جدیت مطالبه کند

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور باعث آرامش در جامعه شد، بر لزوم جدیت دولت در مطالبه «لغو کامل تحریم‌ها» از غربی‌ها تأکید کرد.

ابراهیم کارخانه ای در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به ابلاغ نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور برای اجرای برجام و بیان الزامات ۹ گانه اظهار داشت: مهمترین مسئله ای که در این نامه بر روی آن تاکید شده، این است که مذاکرات برای لغو تحریم ها صورت گرفته و سایر مسائل در این رابطه بلاوجه است.

وی افزود: مقام معظم رهبری پیش از این نیز تاکید کرده بودند که اگر تحریم ها برداشته نشود معامله ای انجام نخواهد شد و این موضوع را در نامه اخیر خود و در بند دو، به بیان دیگر مورد تاکید قرار دادند و گفتند که اتحادیه اروپا و آمریکا باید تحریم ها را به طور کلی بردارند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عده ای اظهار می کنند که در بیانیه اخیر اتحادیه اروپا و اعلامیه رئیس جمهور آمریکا تاکید شده است که ما آمادگی داریم که اگر ایران تعهدات خود را ایفا کند و آژانس هم آن تایید کند، تحریم ها را برداریم؛ در حالی که این اعلام آمادگی و صدور بیانیه تضمین قوی و محکمی ندارد، بخصوص اینکه مقام معظم رهبری نیز از باب تاکید فرمودند که تحریمها باید به طور کلی بر داشته شود و هر اظهارنظری که مبین حفظ ساختار تحریم ها باشد، نقض برجام تلقی می شود.

کارخانه ای تصریح کرد: معنی این سخن رهبر معظم انقلاب این است که ساختار تحریم ها باید تغییر کند و شکسته شود و این مسئله باید با جدیت مورد توجه دولت باشد و مجلس شورای اسلامی نیز که در این مدت موضوع را با جدیت پیگیری کرده، از هیچکدام از بندهای نامه رهبر انقلاب بویژه این بند کوتاه نخواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: این نامه به عنوان یک منشور یک نوع آرامش در کشور حاکم کرده و علاوه بر اینکه مطالبه رهبری است، مطالبه مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز هست.

بیانیه اخیر آمریکا و اروپا تضمین کننده لغو تحریم ها نیست؛ دولت لغو کامل تحریم ها را با جدیت مطالبه کند

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: غربی ها بیانیه خود را مبنی بر لغو تحریم ها صادر کرده اند، اما آنچه برداشت می شود این است که اینها تضمین کننده نبوده که مقام معظم رهبری در نامه خود تاکید کرده اند که باید تصریح شود که تحریم ها برداشته می شود و هرگونه اظهاری مبنی بر حفظ ساختار تحریم ها، نقض برجام است.

کارخانه ای با تاکید بر اینکه دولت باید با جدیت مراقب این مسئله باشد و لغو تحریمها را مطالبه کند، اظهار داشت: البته آقایان عنوان می کنند که آنچه از طرف اروپا و آمریکا صادر شده، کفایت می کند؛ غافل از اینکه اگر این گونه بود اهمیت این مسئله دیگر در نامه رهبری تکرار نمی شد.

وی گفت: حداقل ضمانت اجرای لغو تحریم ها این است که اگر بعد از ۲۶ مهرماه آمریکایی ها و اروپایی ها صحبتی ازحفظ ساختار تحریم ها کردند، برجام باشد نقض شده تلقی شود.

حداقل ۵ تخصص باید در هیات ناظر بر اجرای برجام باشد

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی در ادامه با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب در بند ۹ نامه خود مبنی بر تشکیل یک هیئت قوی، آگاه و هوشمند برای رصد اجرای برجام اظهار داشت: پیش از این نیز کمیته هسته ای شورای عالی امنیت ملی که متشکل از برخی مقامات بوده، وجود داشته که حاصل کار آنها به برجام ختم شده که با وجود همه تلاشها ایرادات جدی دارد.

کارخانه ای ادامه داد: بر این اساس، اینکه رهبر انقلاب تاکید می کنند که باید یک هیئت قوی، آگاه و هوشمند تشکیل شود، ناظر به تشکیل یک مجموعه جدید است که با انرژی مضاعف و توانمندی بیشتر موارد مد نظر رهبری و ملت ایران را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: این افراد باید بر مفاد برجام کاملا مسلط باشند و بتوانند به عنوان یک ناظر بی طرف، روند کار را ارزیابی کنند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فکر می کنم حداقل تعداد اعضای این کمیته ۵ نفر می تواند باشد که در ۵ حوزه حقوقی، فنی هسته ای، سیاسی، اقتصادی و ساختار تحریم ها و امنیتی دفاعی صاحبنظر باشند و نکته مهم این است که نباید میان کار این کارشناسان، گسستی وجود داشته باشد.

نباید در هیات ناظر بر اجرای برجام، گسست وجود داشته باشد

کارخانه ای در توضیح این مسئله خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در روند مذاکرات گذشته اظهار نظرهای تیم فنی هسته ای در مواردی با تیم هسته ای متفاوت بوده و حتی گسست هایی نیز بین این تیم ها با تیم اقتصادی دیده می شده است؛ لذا در این هیئت باید این گسست به نحو مقتضی جبران شود تا ابهامات و ضعف های ساختاری برجام که رهبر انقلاب در نامه خود به آن اشاره کردند پوشش داده شود.

وی اضافه کرد: اگر اینگونه شود از خسارت بزرگ حال و آینده کشور جلوگیری می شود و راههای نفوذ دشمن نیز بسته خواهد شد.

کد N1003467

وبگردی