آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: عابربانک غرب در حال ورشکستگی است

هانی‌زاده: عابربانک غرب در حال ورشکستگی است

یک کارشناس مسائل کشورهای عربی گفت: عربستان سعودی به دلیل اتکا به درآمد نفتی و شرکت در جنگ نیابتی در پنج سال آینده ورشکسته اقتصادی خواهد شد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برخی مواضع عربستان سعودی و به ویژه وزیر امور خارجه این کشور در هفته‌های اخیر خاطرنشان کرد: اظهارات عادل الجبیر، وزیر امور خارجه رژیم دیکتاتوری و منفور آل سعود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران ناشی از عقده خودکم‌بینی دولتمردان این رژیم سفاک است.

او ادامه داد: عربستان سعودی در طول پنج سال گذشته همواره در ایجاد شکاف در جوامع اسلامی نقش داشته‌ است که می‌توان به نقش تخریبی آن‌ها در سوریه، لبنان، عراق و هم‌چنین حملات ارتش عربستان علیه مردم بی‌دفاع یمن اشاره کرد که باعث انزوای سیاسی این رژیم شده است.

هانی‌زاده با بیان این که احساسات منفی آل‌سعود منجر به اتهام‌زنی آن‌ها به ایران می‌شود، گفت: احساس حقارت این رژیم باعث می‌شود آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام به اتهام‌زنی و فرافکنی کنند. از سوی دیگر عربستان به نوعی خود را بزرگ‌ترین بازیگر منطقه احساس می‌کرد ولی امروز ایران را مانعی بر سر راه اهداف خود می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: عربستان سعودی نقشی نیابتی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی ایفا می‌کند. هم‌چنین عربستان سعودی به دلیل آنک ه جایگاه خود را در محیط اسلامی و عربی از دست داده است به نیابت از رژیم صهیونیستی در منطقه عمل می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: نزدیک پنج سال از بحران سوریه می‌گذرد و عربستان سعودی به دستور آمریکا مبلغی حدود 36 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروه‌های تروریستی سوریه قرار داده است و این در حالی است که نگاه غرب و آمریکا به عربستان نگاهی مادی بوده و این کشور را در حد عابربانک و برطرف کننده نیازهای مالی خود می‌دانند.

هانی‌زاده با بیان این که عربستان با اجرای بی‌چون‌ و چرای دستورات آمریکا تلاش می‌کند جایگاه از دست رفته خود در منطقه را بازیابد، افزود: طبق اخبار منتشر شده خزانه دولت عربستان در پنج سال آینده خالی می‌شود و این به دلیل اجرای بی‌چون و چرای اوامر آمریکا، حضور نیابتی در جنگ علیه کشورهای منطقه و اتکا به درآمدهای نفتی است.

او ادامه داد: عربستان سعودی به دستور آمریکا روزانه 500 هزار بشکه نفت مجانی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد و همین درآمدهای اضافی است که عربستان را طی سال‌های آتی با شکست اقتصادی روبه‌رو خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1003150

وبگردی