آفتاب

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ساحل‌عاج، هائیتی، گوآتمالا و تانزانیا

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ساحل‌عاج، هائیتی، گوآتمالا و تانزانیا

ساحل عاج، هائیتی، گوآتمالا و تانزانیا امروز (یکشنبه) شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند؛ نتایج دو انتخابات قابل پیش‌بینی است اما تانزانیا و هائیتی با رقابتی تنگاتنگ روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "الحسن واتارا"، رئیس‌جمهوری ساحل عاج نسبت به پیروزی مجدد خود در انتخابات اطمینان دارد چرا که برخی از نامزدهای اصلی اپوزیسیون از روند رای‌گیری کنار کشیده‌اند. پس از یک دهه جنگ داخلی، ساحل عاج در میانه راه ترمیم وضعیت اقتصادی قرار دارد. واتارا اقتصاددان و یک مقام سابق صندوق بین‌المللی پول است که از سال 2010 قدرت را بدست دارد.

اما در هائیتی هیچ نامزد پیشتازی وجود ندارد و 53 کاندیدا برای گرفتن پست میشل مارتلی، رئیس‌جمهوری هائیتی در انتخابات شرکت کرده‌اند. مارتلی سابقا یک موزیسین بوده که در سال 2011 انتخاب شد و دیگر نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. همچنین صدها نامزد دیگر برای گرفتن کرسی‌های پارلمانی در انتخابات شرکت کرده‌اند. پارلمان هائیتی در ماه ژانویه و به دنبال اختلافات بر سر برگزاری انتخابات جدید منحل شد. این مساله باعث شد تا میشل مارتلی بدون هیچگونه نظارتی و با گرفتن اختیارات گسترده در مقام خودش باقی بماند. در انتخابات ریاست جمهوری، دو نامزدی که بیشترین آراء را به دست آورند، در 27 دسامبر در دور دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر تانزانیا امروز با بزرگترین آزمون سیاسی خود روبرو می‌شود: رقابتی تنگاتنگ در انتخابات ریاست جمهوری که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است. حزب حاکم موسوم به حزب انقلابی یکی از قدرتمندترین احزاب سیاسی آفریقا است و مصمم است تا همچنان در قدرت بماند. با این حال اپوزیسیون تانزانیا باور دارد که با افزایش چشمگیر حمایت های مردمی می‌تواند که قدرت را از آن خود کند.

در همین حال مردم گوآتمالا در شرایطی قرار است به پای صندوق‌های رای بروند که افشای رسوایی فساد در بهار موجب ناآرامی و اعتراضات گسترده شد و نهایتا به استعفای اوتو پرز، رئیس‌جمهوری گوآتمالا در ماه سپتامبر انجامید. چند روز پس از استعفا، وی راهی زندان شد تا منتظر محاکمه به اتهام جعل و ارتشاء بماند. در جریان دور اول انتخابات ریاست جمهوری جیمی مورالس با شعار "نه فاسد، نه دزد" توانست در انتخابات پیروز شود. وی سابقا کمدین بوده و هیچگونه تجربه سیاسی‌ای ندارد. جیمی مورالس باید با بانوی اول سابق به نام ساندرا تورس رقابت کند. وی در سال 2011 از همسرش جدا شد تا مجاز به شرکت در انتخابات باشد اما یک دادگاه انتخاباتی با درخواست وی مخالفت کرد.

انتهای پیام

کد N1002902

وبگردی