آفتاب

آمریکا، مانعی بر سر جهان چندقطبی صلح آمیز

آمریکا، مانعی بر سر جهان چندقطبی صلح آمیز

استاد دانشگاه نیویورک در مطالعات روسیه معتقد است، حقیقت این است که عدم پذیرش واشنگتن در کمک به روسیه برای مقابله با داعش در عراق و سوریه شاهدی بر ترس آمریکا در از دست دادن ابرقدرت بودنی است که درپی فروپاشی شوروی به آن رسیده است.

استاد دانشگاه نیویورک در مطالعات روسیه معتقد است، حقیقت این است که عدم پذیرش واشنگتن در کمک به روسیه برای مقابله با داعش در عراق و سوریه شاهدی بر ترس آمریکا در از دست دادن ابرقدرت بودنی است که درپی فروپاشی شوروی به آن رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پرفسور استفان کوهن، استاد مطالعات روسیه در دانشگاه نیویورک در مصاحبه با برنامه رادیویی "جان باچلور" گفت: سیاست خارجی کنونی آمریکا بیان کننده عدم تمایل در به رسمیت شناختن چندقطبی شدن جهان امروز است. آنچه ما امروز شاهدش هستیم ناکامی واشنگتن و تلاش های رییس جمهوری در حفظ ابر قدرت بودن آمریکا در صحنه جهانی است و این دلیل اولیه برای عدم پذیرش پیوستن به فرانسه، روسیه و آلمان در یافتن راه حلی مناسب و صلح آمیز در بحران اوکراین و پیوستن به ائتلاف روسیه علیه داعش است.

این پرفسور دانشگاه ادامه داد: ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، دیمیتری مدودف، نخست وزیر و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه را به همراه رییس شورای امنیت کشورش به آمریکا فرستاد تا نشستی در واشنگتن داشته باشند و تلاش کنند تا ائتلافی را علیه داعش تشکیل دهند. واشنگتن و کاخ سفید از پذیرش چنین پیشنهادی امتناع کردند. پوتین فهمید که ایده یک اپوزیسیون میانه رو در سوریه یک افسانه است و نمی‌خواهد تا امنیت ملی روسیه را بر سر یک افسانه شرط بندی کند حتی اگر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا خواهان چنین کاری باشد. به همین دلیل پوتین نخست وزیر روسیه را به آمریکا فرستاد تا با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کند و پیشنهاد خود را به آنها بدهد. اما آنها پیشنهاد رییس جمهوری روسیه را نپذیرفتند و همین امر باعث شده تا آمریکا به مانعی بر سر یک جهان چندقطبی مدرن و صلح آمیز بدل شود.

این پروفسور دانشگاه نیویورک با اشاره به مقاله اخیر هنری کیسینجر، وزیر اموز خارجه پیشین آمریکا که شکست و نقض قوانین در خاورمیانه و سیاست نسبی پوتین در منطقه را تحلیل کرده بود، افزود: کیسینجر راست گفت؛ جهان بی نظم شده است. این یک جهان متفاوت است. آمریکا دیگر نمی‌تواند تنها بماند و به مانعی در سوق یافتن به سمت مسیر نظم جهانی صلح آمیز تبدیل شده است. آمریکا امروزه به مانع نخست بدل شده و من بعنوان یک میهن پرست آمریکایی با تاسف باید بگویم که این مانع همان دولت واشنگتن است.

استفان کوهن به شرح این مساله پرداخت که یک جهان چند قطبی یک واقعیت در حال ظهور است که از تاریخ، اقتصاد، سیاست، سنتهای ملی و بحرانهای فراملی ناشی می‌شود و با مخالفت کردن با آن این آمریکاست که خود به بخشی از مشکل بدل می‌شود.

وی در نهایت گفت: جهان از تاریخ‌ها و سنتهای مختلفی تشکیل شده است. این ایده که این جهان را می‌توان از یک پایتخت یا مرکز تحت کنترل داشت یا رهبری کرد، به نوعی تکبر و غروری احمقانه است، اگرچه واشنگتن به این ایده سفت چسبیده است!

انتهای پیام

کد N1002901

وبگردی